Nemačka ima najbolji imidž na međunarodnoj sceni. Pre svega Francuska i Velika Britanija cene Nemačku – što je samokritičnim Nemcima teško zamislivo.

Berlin (flickr by az1172)

Oni kombinuju teniske čarape sa sandalama, kao pešaci čekaju i noću dok se ne upali zeleno svetlo na semaforu i smeju se, ako uopšte, kada se drugima dogodi neki neuspeh: Lista predrasuda prema Nemcima je dugačka. Pored tih bezazlenih klišea Nemačka od početka krize evra mora da se bori i sa teretom prošlosti: naime, inostrane novine su prikazivale kancelarku Angelu Merkel sa Hitlerovim brčićima, kako bi istakle nezadovoljstvo Merkelovom politikom štednje, piše Dojče Vele.

Pri tom je imidž Nemačke znatno bolji nego što se mislilo, kako pokazuje studija britanske televizijske mreže BBC. Oko 26.000 ljudi u 25 država širom sveta upitano je šta misli o 16 država i EU. Rezultat: 59 odsto ispitanika ocenilo je uticaj Nemačke kao “pretežno pozitivan”. Time je Nemačka dobila najbolje ocene, ispred Kanade i Velike Britanije. Poslednje na listi su Iran i Pakistan.

Stabilnost u krizi

Ali zašto je Nemačka tako popularna? O razlozima se može samo spekulisati, kaže Sem Mauntford, direktor Gloubskena u razgovoru za DW. Institut za istraživanje javnog mnjenja sproveo je anketu za BBC. “Ono što možemo reći jeste da su zemlje, koje su dobro ocenjene u studiji, dobrostojeće, stabilne i demokratske.”

Nemačka je posebno omiljena u Evropi. Tako je 81 odsto Francuza i 78 odsto Britanaca ocenilo Nemačku pozitivno. Samo je krizom pogođena Grčka zaslužna za loše ocene. Takođe je u Indiji i Pakistanu imidž Nemačke dobio slabe ocene.

Inače, posebno su iznenadile dobre ocene iz Engleske, jer Nemačka i decenijama posle Drugog svetskog rata nije imala dobru reputaciju u Britaniji. Ipak, promena se može opaziti i nezavisno od ankete BBC. Tako je bulevarski list “San” početkom godine naveo deset razloga zbog kojih bi trebalo voleti Nemačku: pored manekenki Klaudije Šifer i Hajdi Klum, list je pozitivno ocenio i nemačke marke automobila kao što su Audi, Folksvagen, Mercedes, potom Oktoberfest i višestrukog pobednika Vimbldona Borisa Bekera. Za Mauntforda poboljšanje reputacije Nemačke je pre svega ekonomske prirode: “Britanci vide stabilnost, koju Nemačka može da ponudi za evro-zonu, a koja je u interesu i Velike Britanije.”

Velike manifestacije promenile imidž Nemačke

Za Jirgena Bloka, direktora saveznog udruženja za promociju gradova, popularnost Nemačke je znatno porasla u poslednjih desetak godina : “Zahvaljujući velikim manifestacijama – Expo 2000. u Hanoveru, Svetskom prvenstvu u fudbalu za muškarce 2006. ili Svetskom prvenstvu u fudbalu za žene 2011. – Nemačka je bila u prilici da se pozitivno predstavi tokom dužeg vremenskog perioda.”

Pre svega Berlin sa svojim mnogobrojnim klubovima i kafićima uživa kultni status među mladim Amerikancima, Izraelcima i Evropljanima. Drugi cene Nemačku prijatnu stranu. Tako kod inostranih gostiju nisu samo omiljeni poznati božićni vašari u Nirnbergu i Drezdenu, već se i manji vašari u Eslingenu ili Goslaru razvijaju u pravu turističku atrakciju.

Nemačka počinje da voli samu sebe

“Dobar imidž Nemačke sigurno proizilazi iz činjenice da mi sami više nemamo tako napet odnos prema našoj naciji, našoj zemlji, našem društvu. A ko sebe voli, voleće ga i drugi”, objašnjava Blok. Ipak pozitivna slika Nemačke još uvek ne pada svima lako. Prema jednom istraživanju Univerzitetske klinike u Kelnu, Nemci su veoma samokritični. Iako su uglavnom ponosni što su na primer Bavarci, njima nije lako da prihvate to što su i Nemci. Tako su se mnogi složili sa izjavom: “Stranci imaju mnogo pozitivnih osobina, koje nama Nemcima nedostaju.”

To apsolutno nije tačno, smatrao je još 2007. američki autor Erik Hansen u svojoj knjizi “Planeta Nemačka”. “Nemci ne znaju ko su. Kada sebe pogledaju, vide mali provincijski narod kojeg svi zadirkuju. Ali ja vidim ekonomsku silu, koja se ceni u celom svetu.”

To važi danas više nego ikada ranije. (dw.de)