U kabini aviona, američki pilot Bertrand Pikar čuje slabo zujanje četiri električna motora, ali ne i buku mlaznjaka. On upravlja Solar impulsom, verovatno najsavršenijim avionom na solarnu energiju.

Foto: Solar Impulse

Pikar je leteo 20 sati – prvo nad obalom Kalifornije, pošto je u petak, malo posle zalaska sunca, poleteo sa aerodroma Mofet fild u mestu Mauntin vju kod San Franciska.

Prošao je vojnu vazduhoplovnu bazu Edvards, u kojoj su učinjeni drugi pomaci u vazduhoplovstvu, a zatim pristao na aerodrom Skaj harbor u Feniksu, saveznoj ameičkoj državi Arizoni u subotu, 30 minuta posle ponoći.

“Osećate se pomalo kao u snu”, rekao je Pikar.

Konstruktori ovog aviona, Pikar i kolega pilot Andre Boršberg, rekli su da je to bio prvi pokušaj da avion sposoban da bez goriva leti i danju i noću preleti Ameriku. Pikar je rekao da je od postavljanja još jednog kamena temeljca u istoriji vazduhoplovstva važnija nada da će ti prvi letovi izazvati veće interesovanje za obnovljive izvore energije i čiste tehnologije.

“Ako avion može da leti danju i noću bez goriva, samo uz pomoć sunčeve energje, to sigruno znači da svako u svakodnevnom životu može da upotrebi tu tehnologiju u svojoj kući, za sisteme grejanja i hlađenja, rasvetu, automobile, kamione. Ima toliko toga što još možemo učiniti sada kako bismo imali čistiju budućnost”, rekao je Pikar.

Solar impuls će se iz Feniksa uputiti za aerodrom Dalas-Fort vort u Teksasu, aerodrom Lambert-Sent Luis, potom za aerodrom Dals u oblasti Vašingtona i na kraju za aerodrom Džon F. Kenedi u Njujorku. Svaka etapa puta trajaće od 19 do 25 sati, uz desetodnevno stajanje u svakom gradu.

Boršberg se nada da će pilotirati poslednjom etapom jer će mu to
dati priliku da proleti pored Kipa slobode.

Avion, koji je već impresionirao gledaoce u Evropi, dobija energiju iz 12.000 fotonaponskih ćelija koje pokrivaju ogromna krila i napajaju njegove baterije.

Ima samo jedno mesto, leti brzinom od oko 65 kilometara na sat i ne može da prolazi kroz oblake. Loše vreme je opasno za njega zato što je težak koliko i automobil.

Njegova prosečna brzina je u prvoj fazi puta bila oko 60 čvorova, rekao je Boršberg. U idealnim uslovima, avion se danju penje na visinu od oko 8.230 metara da napuni baterije.

Boršberg i Pikar spremaju se za niz turneja u sledećih nekoliko dana, na kojima će tu tehnologiju predstaviti školskoj deci iz Feniksa, istraživaccima sa univerziteta i drugima.

Što se tiče samog letenja, Pikard je rekao da on i Boršberg imaju mnogo zajedničkog sa ranim pionirima avijacije.

“Pre sto godina, avioni su morali da lete po lepom vremenu i bila je samo jedna osoba u njemu”, rekao je on. “Sada imamo sasvim novu tehnologiju, letimo potpuno bez goriva. Ali, svakako moramo da letimo po dobrom vremenu i nosimo samo jednog pilota”.

“Počinjemo novi ciklus. To zaista jeste početak nečeg novog”. (Mondo)