Novinar sajta Travelzoo pokušao je da od pilota dobije odgovore na pitanja koja bi većina ljudi želela da mu postavi – od stvari koje ih najviše nerviraju pa sve do toga da li je gašenje mobilnog telefona u avionu zaista toliko bitno.

Foto: Sky Airlines

Da li bi turbulencije trebalo da brinu putnike?
Putnici ne bi uopšte trebalo da budu zabrinuti zbog turbulencija. Najvažnija stvar koju oni treba da urade jeste da se vežu i da paze da ne prospu svoje piće na sebe ili osobu pored koje sede. Moderni avioni napravljeni su da izdrže sve što nam padne na pamet i činjenica da avioni ne padaju sa neba tokom dana ispunjenih turbulencijama ide u prilog tome.

Pored onih najosnovnijih stvari, šta još imate sa sobom u pilotskoj kabini?
Uglavnom sa sobom nosim još neki magazin, ukrštenice ili neki drugi lagani sadržaj. Znam da će ovo uznemiriti neke od čitaoca, ali osam sati u pilotskoj kabini može stvoriti određeni nivo dosade kod pilota. Tokom lepih dana, dok se nalazimo na visini za krstarenje, naše obaveze se značajno smanjuju i ove stvari nas drže koncentrisanima.

Koliko vremena pilot provodi u aktivnom pilotiranju a koliko vremena to čini auto pilot?
To sve zaista zavisi od aviona kojim pilotirate i da li je pilot raspoložen za let. Što je veći avion, to je više tehnologije na raspolaganju pilotu. Većina novih aviona može da samo sleti uz minimalno učešće pilota. Sa druge strane, ovo može da zavisi i od avio kompanije za koju radite – neke od pilota očekuju da aktivno upravlja sve do visine od 10.000 metara dok pojedine uče pilote da se više oslanjaju na tehnologiju. Ponekada imamo i do šest letova dnevno i na dužnosti smo po 15 sati tako da umor može da predstavlja problem. Tehnologija nam pomaže da čuvamo naše mentalne resurse.

Šta vas najviše nervira kada su putnici u pitanju?
Putnici koji misle da se ceo svet okreće oko njih i oni koji svoje frustracije ispoljavaju na osoblju. Razumem da za pojedine osobe putovanje može da bude stresno ali vas molim da svoj bes ili nervozu ne ispoljavate na dobrim ljudima koji su tu zbog vašeg komfora. Na svu sreću, ja se nalazim iza blindiranih vrata i ne moram da imam direktan kontakt sa takvim putnicima.

Koliko je zaista važno gašenje mobilnih uređaja pre poletanja?
Znam da će me stjuarti i stjuardese mrzeti zbog ovoga, ali ukoliko se avion nalazi na visini ispod 3.000 metara, mobilni uređaji ne predstavljaju direktnu opasnost. Kako to znam? Piloti su najgori prekršioci ovog pravila. Ne radimo to namerno, ali kada letimo ceo dan, ponekada zaboravimo da isključimo telefone. Primio sam poziv na visini od 5.400 metara i nisam primetio da je to imalo bilo kakav uticaj na avion ili komande.

Međutim, i dalje je važno da isključite vaše uređaje. Njihov posao je da prate pravila bez obzira na to da li su glupa ili ne. (Huffington Post / B92)