Grupa lekara specijalista je dala odgovor na dilemu sa kojom se letači suočavaju još otkada su se davne 1903. braća Rajt našla u vazduhu – da li je u redu “pustiti goluba” tokom leta?
“Preporuke eksperata se odnose na putnike, ali i kao upozorenje posadama kojima puštanje vetrova može da odvuče pažnju i tako postane rizik za bezbednost. Studijom se došlo do zaključka da anegdotski dokazi da letenje avionom povećava nadimanje nije samo prazna priča. Naime promene u vazdušnom pritisku na određenoj visini izazivaju da se u crevima proizvodi više gasova. Kada se danski gastroenterolog Jakob Rozenberg iz prve ruke susreo sa ovim smrdljivim problemom na letu iz Kopenhagena do Tokija, on je sakupio mišljenja nekih od najboljih umova u svojoj oblasti kako bi rešili ovaj problem.
Kako je studija urađena
Rezultat je bio dubinski pregled naučne literature o nadutosti, uključujući pitanja kao što su “da li ženski prdež zaudara gore nego muški?” (da), “šta izaziva neprijatan miris?” (sumpor) i “koliko često prosečna osoba otpusti vetar svakog dana?” (10).
Međutim, prema studiji nedavno objavljenoj u Medicinskom žurnalu Novog Zelanda, putnici bi trebalo da ignorišu društvenu neprijatnost i ispuste gasove. “Uzdržavanje čoveka može da dovede do značajnih problema, kao što su nelagodnost, pa čak i bol, nadimanje, dispepsija (loše varenje) i gorušica otkrila je ova studija. “Štaviše, uzdržavanje izaziva probleme koji zbog potrebne koncentracije da se održi takva kontrola mogu dovesti do određenih nivoa stresa.”
Prednosti su prevagnule bilo kakve negativne efekte
Autori istraživanja – pet gastroenterologa iz Danske i Velike Britanije – su rekli da iako putnici mogu da dožive lošiju uslugu od strane posade, kao rezultat njihove odluke da se opuste, zdravstvene beneficije svakako prevazilaze bilo kakve negativne uticaje.
Međutim, oni naglašavaju da se u oba slučaja posada kokpita suočava sa problemima.
“S jedne strane, ako pilot sputava prdež, sve prethodno pomenute mane, uključujući i lošiju koncentracije, mogu da utiče na njegove sposobnosti da kontroliše avion, kažu istraživači. “S druge strane, ako ispusti gasove, miomiris može da utiče na kopilota, što opet smanjuje bezbednost tokom leta.”
Autori studije su predočili brojna rešenja po pitanja nadutosti izazvane letenjem, uključujući korišćenje metanskih testova daha za otkrivanje putnika sa ovim problemima, ali su ovi odbačeni kao nepraktični. Istraživači su, međutim, primetili da tekstil na sedištima u ekonomskoj klasi apsorbuje do 50 odsto mirisa jer lako propušta gasove, za razliku od kožnih sedišta u prvoj klasi. Naučnici su predložili aviokompanijama da poboljšaju kvalitet sedišta i ponude ćebad i specijalne pantalone za putnike kako bi se smanjila vazdušna nadutost.
“Mi ponizno predlažemo da aktivni ugalj treba da bude ugrađen u mebl sedišta, jer ovaj materijal može da neutrališe miris”, rekli su. “Štaviše aktivni ugalj može da se koristi u pantalonama i ćebadi kako bi se naglasio ovakav njegov pozitivan efekat. ” (Smedia)