Netaknuta priroda, oko 400 kilometara obale, pristupačne cene, kao i činjenica da je za mnoge i danas potpuna egzotika, glavni su turistički aduti Albanije…

Albanija je konačno dobila svoje mesto na turističkoj mapi sveta. Budućnost ovog regiona je izvanredna, a ukoliko se odlučite da letujete ili samo posetite gradove u ovoj zemlji, nemojte imati nimalo predrasuda, jer će vas Albanci prihvatiti oberučke. Čudesna prostranstva i neodoljiva priroda, bogata istorija i gostoljubivi domaćini, netaknute šume, planine, more i raskošne plaže, samo su deo čarolija koje možete doživeti i videti u ovoj zemlji.

U organizaciji nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA, Press je boravio u Albaniji na susretu Asocijacija turističkih agencija Albanije, Crne Gore, Srbije, Hrvatske, BiH i Makedonije. Tom prilikom posetili smo gradove Skadar, Drač, Kruju i Tiranu. Samo u proteklih pet godina u državi od 3,3 miliona stanovnika izgrađeno je na stotine hotela, potpuno novih saobraćajnica i restorana, što je doprinelo razvoju turizma. Albanci su poznati po gostoprimstvu, ponosni na svoju istoriju, kulturu, planine, skoro 400 kilometara plaže (polovina peščana), stare tvrđave (oko 200), kamene bunkere…

Pristupačne cene
Jedan članak je sigurno mali da bi se opisale sve lepote turistički „nabujale” Albanije. Međutim, ono što moramo izdvojiti s ovog putovanja svakako je grad Drač. Udaljen je 35 kilometara od Tirane, prostire se na oko 12 kilometara dugačke peščane plaže i u njemu živi oko 115.000 stanovnika. Razlikuje se od ostalih delova Albanije upravo zbog turizma. Njegovi bulevari, plaže, restorani, kafići ostaviće bez daha većinu turista, a kada vidite na stotine novih hotela, zgrada, kuća i restorana, sami shvatate kojom brzinom se razvija Albanija. Istorija je sastavni deo grada, pa u njemu možete videti amfiteatar iz drugog veka, stari hotel „Volga”, tvrđavu Venecijanska kula, najstariju fabriku čuvenog albanskog konjaka „skenderbeg”…

Većina radnika u hotelima govori srpski jezik, a i hrana je slična našoj. U Albaniji je ovo letovalište poznato i kao „narodno more” zbog pristupačnih cena. Na primer, na samoj peščanoj plaži u hotelu „As” sa četiri zvezdice, u kome smo boravili, flaširana voda iz mini-bara košta 70 dinara, sokovi i piva po 120, a produženi espreso 70 dinara. Ukoliko kupujete u prodavnici, skoro sve je duplo jeftinije. U toku sezone Drač poseti blizu 600.000 gostiju, a cene smeštaja u apartmanima i hotelima kreću se od pet do 70 evra za noć. Mnogobrojni restorani nude najukusnije morske specijalitete, a cena gala ručka za dvoje kreće se od 15 do 20 evra.

Kruja za uživanje
Grad Kruja je priča za sebe. Udaljen je 30 kilometara od Drača i Tirane, na nadmorskoj visini od 600 metara i ima nešto više od 20.000 stanovnika. Kruja je najpoznatija kao utvrđenje Đurađa Kastriota Skenderbega, albanskog junaka iz vremena otpora Otomanskom carstvu. Stara tvrđava, velelepni muzej „Skenderbeg”, kaldrmisane ulice s malim bazarima punim suvenira i retkih i starih predmeta, ljubaznost trgovaca i odlična hrana, ono je zašto bi trebalo posetiti ovaj gradić.

Ukoliko se nastavi ovim tempom, uspeh albanskog turizma je zagarantovan narednih decenija, a Crna Gora, kao i Hrvatska, već su dobili ozbiljnu konkurenciju.

Drugo lice Balkana
Aldo Bunči, ministar turizma, kulture i sporta Albanije, rekao je na konferenciji Asocijacija turističkih agencija (ISTA) u Draču da je razvoj turizma počeo od nule i da je Albanija ranije bila nepoznata zemlja.
– Albanija i zemlje u regionu imaju zajedničku istoriju i nema bolje mogućnosti da nas turizam sve spoji i predstavi u najboljem svetlu. Mi smo na početku razvoja turizma, a poboljšanjem infrastrukture napravili smo veliki korak napred. Albanija je nepoznanica, a turisti imaju mnogo toga da vide. Budućnost ovog regiona je izvanredna i pozivam sve da obiđu naše planine, mora, gradove… Turizam je naša zajednička budućnost i ono će prezentovati drugo lice Balkana – rekao je Aldo Bunči. (Press Online)