Atina je poznata kao kolevka zapadne civilizacije, prepoznatljiva po klasičnim mermernim stubovima, ali i kao moderan, urban grad s gustim saobraćajem.

Grad se prostire između ovih krajnosti, a raznovrsni uticaji Istoka i Zapada prepliću se na pijacama, u kafeima i tavernama koji su izgrađeni na antičkim ruševinama, a naslanjaju se na vizantijske crkve optočene zlatom. 

Zime u Atini su blage, sunčane, sa veoma malo padavina, tako da posetioci širom sveta imaju izvrsnu priliku da iskuse rano proleće u gradu okupanom suncem. Posvećen boginji Atini, po kojoj je grad dobio ime i koja je vekovima bila njegova zaštitnica, Atina kao da nosi duh borbi bogova sa Olimpa. Kako se Grčka trenutno suočava sa ozbiljnom pretnjom zbog bankrota koja je svakodnevnicu njenih stanovnika obojila neizvesnošću, bojimo se da priznamo da bi neki od najpoznatijih tragičkih pisaca antičke Grčke poput Eshila, Sofokla i Euripida pronašli inspiraciju za tragediju dostojnu njihovih najznačajnijih.

Prva asocijacija pri pomenu Atine sigurno je Akropolj sa Partenonom kao najvećim i najznačajnijim hramom koji dominira Atinom već dve i po hiljade godina. Podignut u doba Perikla, hram je bio posvećen zaštitnici grada boginji Atini. Kao i mnogi drugi artefakti, statua boginje napravljena od slonovače i zlata nije sačuvana.

Sudbina Akropolja neraskidivo je povezana sa sudbinom samog grada, tako da je Partenon tokom vekova bila hrišćanska crkva, tokom osmanske vladavine bila je džamija, potom barutana šo je umalo dovelo do njegovog uništenja tokom granatiranja Mlečana u XVII veku. Međutim, mnogi istoričari tvrde da je Partenon pretrpeo najveća oštećenja kada je lord Eldžin skidao reljefe sa hrama i odneo ih u Englesku.

Grčka vlada već decenijama pokušava da povrati svoje arheološko blago i kulturno nasleđe koje je u Engleskoj i koje se čuva u Britanskom muzeju. Sve to vreme, Britanci su se branili tvrdnjom da Grčka nema kapacitete niti mogućnosti da to blago zaštiti i adekvatno prikaže svetu. Mali i oronuo Akropoljski muzej istinski nikad nije bio dostojan čuvar izvanrednog blaga koje se tu nalazilo. Stoga je Grčka vlada pristupila izgradnji Novog muzeja Akropolja koji je otvoren 2009. godine. Smešten u podnožju Akropolja, muzej sam po sebi predstavlja značajno arhitektonsko dostignuće.

Podignut na temeljima ogromnog rimskog i ranohrišćanskog naselja, muzej posetiocima pruža nesvakidašnje i nezaboravno uživanje još na samom ulazu. Plato ispred muzeja kao i pod prizemlja urađeni su od stakla, tako da posetioci imaju utisak da lebde iznad ostataka i svedoka davno prošlih vekova. Iz muzeja se pruža predivan pogled na Akropolj.

U muzeju je primetan nedostatak artefakata ali i to je urađeno sa ciljem. Grčka vlada veruje da će, kada posetioci vide ovo moderno zdanje puno praznih mesta za izlaganje, načiniti pritisak da se konačno blaga Grčke koja se nalaze u muzejima širom sveta, konačno vrate u postojbinu.
Izvor: danas.rs; fotografije: flickr.com