Pojedine beogradske turističke agencije odustale od nastupa na prestižnoj manifestaciji. U “Argusu” odustali jer za tri godine tamo nisu sklopili nijedan ugovor.

Predstojeći beogradski sajam turizma, koji će se održati od 23. do 26. februara, biće po mnogo čemu drugačiji od prethodnih: predstaviće se tri nove države, velike agencije biće izdvojene u posebnu halu, slovenačke i ruske agencije probaće da "ukradu" naše turiste, dok se neke naše uopšte neće ni pojaviti na ovoj tradicionalnoj prestižnoj manifestaciji! 

Očekuje se da će broj izlagača na Međunarodnom sajmu turizma, Sajmu hotelske opreme i Sajmu vina biti možda i veći nego lane, kada ih je bilo 880 iz 43 zemlje. Nastupaće i veći broj zemalja – 46, pošto se prvi put srpskim turistima predstavljaju Izrael, Nemačka i Češka.

– Najveća promena biće Hala 3 u kojoj će se naći svi veliki beogradski turoperatori – kaže Nikola Andrić, organizator sajma. – Strane turističke organizacije i ostale agencije nalaziće se u halama 1 i 2, a srpske banje, salaši, planine i hoteli tradicionalno biće u Hali 4. Nedostajaće desetak agencija, jer su mnogi odustali iz finansijskog razloga. Neke su propale, ali su se i nove pojavile.

Ipak, broj turističkih agencija na sajmu godinama opada, a glavni razlog je – termin. Od kada je sajam postao član Evropske asocijacije turističkih sajmova, održava se od 23. do 26. februara kada nikom nisu poznate tačne cene aranžmana. Takođe, ulaznica od 300 dinara je problematična u vreme kada svi programi mogu da se vide besplatno na sajtovima agencija.

– Sajam je izgubio smisao jer se održava prerano i to je glavni razlog zašto ne nastupamo – kaže Srđan Andrejević, gazda "Argusa". – U februaru još niko neće znati u kom pravcu ide turizam na Mediteranu. U aprilu ćemo imati jasniju sliku i tada ćemo izaći sa cenama, jer ukoliko neko uplati u februaru i mi ga u maju pozovemo da doplaćuje ili mu promenimo hotel pošto je u štrajku, izgubićemo kredibilitet kao agencija i, bez sumnje, tada bi nas posetila turistička inspekcija.

Vlasnici agencija trenutno više rade kao geostratezi nego turistički radnici. Naime, kompletan Mediteran, gde letuju naši turisti, nalazi se u turbulenciji. Uporedo sa tim, cena barela nafte skočila je za 10 odsto – što će se odraziti na cene aranžmana.

Poslednjih godina, razapeti između ponuda stranih turoperatora i domaćih agencija, putnici uveliko prelaze na šoping internetom. U "Argusu" kažu da u poslednje tri godine nijedan nov ugovor nisu potpisali na sajmu pa će oni sredstva umesto za štand, preusmeriti u razvoj kompjuterskog sistema kako bi bili pristupačniji korisnicima.

Mogući problemi
1. Ne zna se koliko će "Jat" imati kapaciteta za čarter saobraćaj i ko će od stranih aviokompanija dobiti dozvolu da leti za Beograd.
2. U slučaju vojne intervencije na Siriju nebo iznad Antalije biće zatvoreno.
3. Ako se zakomplikuje odnos Izraela i Irana avioni neće leteti direktno na Hurgadu, nego preko Libije, što poskupljuje karte.
4. Problematične situacije u Egiptu i Grčkoj.
5. Španci (i Italijani) planiraju nove takse za hotelijere što će aranžmane znatno poskupeti.

Zašto sa Hrvatskom i Slovenijom?
Većina beogradskih turističkih agencija smatra da je neprimereno što su poslednjih godina bili smešteni između hrvatskih, slovenačkih i turskih nacionalnih štandova koji su mahali svojim zastavama i stvarali opštu pometnju.

Ne prodaju aranžmane
Na većini međunarodnih sajmova, u svim evropskim zemljama, ne izlažu turističke agencije, niti se na njima prodaju aranžmani. Predstavnici agencija obilaze štandove nacionalnih turističkih organizacija i na njima sklapaju poslove.

Brojke
* 46 zemalja će učestvovati na Sajmu turizma
* 300 dinara će koštati pojedinačna ulaznice
* 880 izlagača će se predstaviti posetiocima
* 58.000 posetilaca se očekuje na Sajmu turizma
Izvor: Večernje novosti