Kao za brendove odeće, sokova i ostalih potrošačkih stvarčica, postoje liste i za i za reputaciju država. Snažan brend jedne zemlje pomaže da ona ostvari maksimalnu dobit od posetilaca, materijalnu i reputacijsku.

Neke nacije su bolje u ovome od drugih, a uz pomoć 35 000 turista, 14 istraživačkih agencija i 102 eksperta iz 16 zemalja, Indeks brenda zemalja je rangirao 113 država u kategorijama kao što su sistem vrednosti, kvalitet života, investicione prilike, nasleđe, kulturno blago i turizam. Možda će vas lista iznenaditi. 

Uz svaku zemlju ide uvodno objašnjenje sa liste.

10. Italija
"Italija ne mora da se reklamira – ona samo poslužuje!"

U kategorijama kao što su hrana, istorijsko nasleđe, umetnost i kultura Italija je uvek ispred Francuske, ali Francuska je opasna suparnica u oblastima obaveštenosti i svesnosti pa se na konačnoj rang listi uvek nađe ispred Italijana.

Uz nedavne političke skandale koji su primorali ozloglašenog premijera "bunga bunga" Silvija Berluskonija da podnese ostavku, reputacija Italije je mogla da se promeni u dva pravca: da se jednostavno prihvati viđenje države sa ozbiljno oštećenom političkom situacijim ili da se zauzme novi kurs političkog iskupljenja.

Ljudima je ponekad zabavno da pričaju o politčkim seksualnim skandalima. Ali Berluskoni je baš preterao.

9. Francuska
"Francuska je zemlja istorije, kulture, gastronomije, mode, vina, divnih pejzaža – i beskrajne romanse."

Kada je reč o identitetu Franscuska ima dobru polaznu tačku. Kada se spomene Francuska pomisli se na Ahfelovu kulu, bagete, Bri i Kamember, visoku modu, vina i finu kuhinju. Z

apravo, Ajfelova kula je najposećenija građevina na svetu za koju se ulaz plaća. Kada su u pitanju druge stvari, Francuzi su malo mutni.

Tolerancija i političke slobode nisu ni u prvih 15 zemalja na listi, a poslednji primer je politika po kojoj muslimanke ne treba da nose burku i hidžab koje pokrivaju čitavo lice.

8. Finska
"Finska je definitivno slika organizovanog i poštenog društva gde su građanske slobode i kvalitet života najveće vrednosti."

Mora se priznati, malo je iznenađujuće što je Finska na listi. U faktorima koji su bitni na listi, a koji pokazuju odnos stanovnika prema brendu zemlje: obaveštenost, svest i upoznavanje nordijske zemlje nisu baš visoko na listi.

Ali kada se radi o školovanoj radnoj snazi, Finska je tu prva. Ne iznenađuje podatak da je 2005. godine zemlja sa populacijom 5, 4 miliona imala četvrtu po redu naučnu publikaciju kada su u pitanju OECD zemlje, i to ispred Velike Britanije i Nemačke.

Ukratko, Finci su pametan, baš pametan narod.

7. Švedska
"Najvažniji brendovi neke zemlje pokazuju i gde ljudi žele da žive – kao u Švedskoj na primer."

Ostale zemlje se možda održavaju u vrhu liste, ali Švedska konstantno napreduje ka broju 1. u kategorijama kao što su političke slobode, tolerancija, odnos prema životnoj sredini, bezbednost, zdravstvena nega, obrazovanje i kvalitet života. Ako bi postojala kategorija nameštaja, verovatno bi uzeli prvo mesto (Ikea).

Takođe, kada je u pitanju ulučni stil tu su bez premca za široke narodne mase (H&M). Zato, kao što reputacija zemlje zavisi od politike spoljih poslova, sloboda i građanskih prava, sviđalo se to nekome ili ne, multi-nacionalne koroporacije su takođe postale ambasadori za zemlje iz kojih potiču i imaju uticaja na brendiranje zemlje.

Za Švedsku to znači da ima odličnu reputaciju kada je u pitanjud dizajn i inovativnost i neverovatne talente za proizvodnju nameštaja.

6. Sjedinjene Američke Države
"Sjedinjene Američke Države su moderna nacija koja gleda u budućnost sa lepom prirodom, uslužnim ljudima, sjajnim šopingom i infrastrukturom prilagođenom turistima."

Na ovogodišnjoj listi su sa prvog mesta 2009. došle na šesto, ali su ostale na prvom mestu po šopingu o noćnom životu. Slabljenje dolara je takođe pomoglo da Amerika važi kao dobra turistička destinacija uz povoljne cene.

Kada je u pitanju kategorija budućnosti, ovde je Amerika pala na listi zbog socijalno-političke i ekonomske krize, i to još pre protesta Occupy Wall Street.

5. Australija
"Reputacija Australije je skoro uvek pozitivna a ova zemlja ima i tu sreću da je egzotična, izolovana, sa raznovrsmom florom I faunom ali razvijena i ekonomski usaglašena sa ostatkom sveta."

Australija ove godine blista kada je u pitanju kategorija turizma, plaže su u samom vrhu, a čuveni su po surfingu. Australiju vidimo kao zemlju večno srećnih, uvek nasmejanih raspoloženih ljudi koji nikad ne govore ništa loše o bilo kome.

Iako može biti malo nezgodni porediti Australiju sa državam u Evropi ili Aziji, turizam je ovde uspešan pre svega zbog moderne infrastrukture i autohtonih biljnih i životinjskih vrsta. Koale su tako slatke.

4. Japan
"Japan je razvijena, metodična zemlja, sa veoma specifičnim stilom i kulturom u poređenju sa ostalim azijskim zemljama – tradicionalna ali ne konzervativna."

Tokom cele godine ima se šta ovde videti.

Velika je čast za međunarodnu reputaciju neke zemlje, da čak i kada je preživela nuklearnu katastrofu i najgore krize kroz koje su njeni stanovnici prolazili od Drugog svetskog rata, bude u samom vrhu liste.

Uprkos najnovijoj tragediji koja se desila ovog proleća, zemljitresu i cunamiju, to je malo uzdrmalo reputaciju ove zemlje u svetu, a japan nastavlja da se penje na listi kada je u pitanju kategorija turizma, biznisa i investicija.

Kada su u pitanju pokazatelji budućnosti, prirodna katastrofa ili tragedija može da ima čak pozitivan efekat na percepsiju javnosti, kao kada su u pitanju čileanski rudari. Iako su turisti slabo posećivali Japan između marta i avgusta, sad se situacija polako popravlja.

3. Novi Zeland
"Novi Zeland nema više samo pejzaže, već nudi holistički doživljaj i uživanje."

Za zemlju koja ima više ovaca i krava nego ljudi, prilično je impresivno da je ova država sa oko 4, 3 miliona stanovnika stigla na treće mesto liste.

Sudeći po objašnjenju ovde počinje da cveta makroekonomija i to velikim delom zbog proizvodnje mleka koja je obezbedila trećinu ukupnog svetskog uvoza prošlog proleća.

Na stranu dolari i ličnosti, svi znamo da je nezvanični ambasador ove zemlje bez sumnje filmski reditelj Piter Džekson, a trilogija Gospodar prstenova je pokazala neverovatne prirodne lepote ove zemlje, dovodeći horde turista uz turu "Tolkin turizma".

Najnovije ostvarenje "Hobit" je takođe snimano na Novom Zelandu i opet će napraviti pravi turistički bum. Sledeći setovi se postavljaju već ovog meseca i 2013.

2. Švajcarska
"Švajcarska je vrlo uporan brend. Odlična je. Vozovi su sjajni, kao i skijanje, festivali I hrana. Jednostavno sve funkcioniše."

Ovo je država broj 1. u kojoj ljudi žele da žive, a takođe je u vrhu kada su u pitanju mogućnosti za investicije i poslovne mogućnosti.

Na svetskoj sceni, Švajcasrka važi kao miroljubiva zemlja skoro besprekorne reputacije zbog svoje neutralnosti i odbijanja da bude uvučena u bile kakve međunarodne sukobe i to od 1815. godine.

Kao domovina crvenog Krsta i nekoliko međunarodnih institucija kao što su Svetska zdravstvena organozacija, Ujedinjene Nacije, Švajcarska je snažna tiha zemlja koja će poslušati sve ali neće zauzimati ničiju stranu.

1. Kanada
"Kanada ima stabilan politički sistem, ekonomiju i tržište, otvoreno i tolerantno društvo i politiku povoljnu za emigrante."

Ova država je prva drugu godinu za redom.

Ovome su doprinele i Zimske olimpijske igre u Vankuveru gde su se predstavili kao ljubazni domaćini, pokazali prirodne lepote i specifičan smisao za humor.
Izvor: B92; sve fotografije: Wikimedia