Kao što se odlazak na letovanje planira još u martu ili aprilu, tako mnogi aranžman za odlazak na zimovanje biraju baš sada. Čitaoci koji su se javljali redakciji „Potrošača” imaju slična pitanja kao pred odlazak na more – na koji način odabrati najsigurniji aranžman, kako proveriti šta je uključeno, a šta nije u cenu zimovanja, kao i kome i kako se žaliti ukoliko ne budemo zadovoljni ili budemo prevareni. Potrošač vam daje preporuke za odabir aranžmana za zimovanje.

1. „FIRST MINUTE"
Ko rano rani, prođe jeftinije. Otprilike, do polovine novembra traju takozvane „first minute" ponude turističkih agencija. Dobro pogledajte kako izgleda dinamika plaćanja aranžmana kod ovih ponuda. Takođe neophodno je da se u agenciji raspitate ukoliko nema podataka na internet strani agencije. Veoma je važno saznati da li se navedeni popust ostvaruje uplatom celokupnog aranžmana ili delom aranžmana do određenog datuma. 

2. „LAST MINUTE"
I čekanje poslednjeg trenutka da se krene na skijanje može da ima dobrih strana.

Ako nemate problema sa dobijanjem godišnjeg odmora i imate spremljen novac, možete proći znatno jeftinije nego da ste uplatili aranžman u regularnom roku.

3. ŠTA JE UKLJUČENO U ARANŽMAN, A ŠTA NIJE
Do detalja pročitajte šta obuhvata aranžman, a šta ne.

Evo nekih stvari na koje treba obratiti pažnju – da li je prevoz uključen u cenu ili nije, da li autobus vozi direktno do hotela koji ste odabrali i koje obroci su uključeni u cenu. Uobičajeni ponuda za skijanje je polupansion, pa zbog toga izračunajte razliku u ceni između opcije noćenje-doručak i polupansiona.
Cifra će vam reći šta je povoljnije.

4. SKI-PAS, IZNAJMLJIVANJE OPREME
Skijanje, kao i odgajanje dece imaju jednu zajedničku osobinu – prilično su skupa disciplina. Ski-pas i oprema su neke od skupljih stavki na zimovanju.
Ukoliko ste početnik, preporučujemo da ne kupujete ski-pas. Na stazi kupite karte za nekoliko vožnji i to tek pošto sa instruktorom iz škole skijanja izađete na žičaru.

Ukoliko nemate svoju opremu odvojite malo vremena da na Internetu potražite cene iznajmljivanja ski-opreme. Obično je iznajmljivanje kompleta (skije, cipele i štapovi) jeftinije nego iznajmljivanje opreme pojedinačno.

Proverite, takođe, da li hotel koji ste odabrali nudi svojim gostima popuste na kupovinu ski-pasa ili iznajmljivanje opreme.

Naša je preporuka da barem cipele, odnosno popularne „pancerice" kupite. Razlog je što se, verovali ili ne, ova cipela modifikuje prema stopalu onoga koji je nosi. Samim tim će biti udobnija i sigurnija za skijanje.

5. ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
Toplo preporučujemo zdravstveno osiguranje takozvani „ski-rizik".

Ovo osiguranje se posebno, na zahtev, doplaćuje uz klasično, putno zdravstveno osiguranje. Situacija sa povredama na skijanju je vrlo slična situaciji vožnje automobila.

To što vi znate da vozite, nije ni u kakvoj vezi sa ostalim učesnicima u saobraćaju. Troškovi saniranja eventualnih povreda u inostranstvu su prilično skupi, pa ne bi trebalo prepuštati slučaju mogućnost povreda.

6. PROVERITE ISKUSTVA DRUGIH
Pogledajte šta o hotelu koji ste odabrali, skijaškom centru i stazama misle ljudi koji su boravili tamo. Dajemo vam link najpopularnijeg foruma u vezi sa putovanjima: http://www.tripadvisor.com/ShowForum-g790272-i14945-Com.html

7. PROVERITE TURISTIČKU AGENCIJU
Ukoliko vam je bilo šta sumnjivo, u Turističkoj inspekciji možete da proverite da li turistička agencija koju ste odabrali ima validnu licencu ministarstva. Kontakt telefon je 011/3139-676.

Pre plaćanja aranžmana obavezno preuzmite sa internet strane agencije opšte uslove putovanja. Bolje ih detaljno pročitajte da biste znali kakva prava i obaveze ima agencija, a kakva vi. Preporučujemo da elektronskom poštom komunicirate sa agencijom i tako postavite sva pitanja na koje odgovore niste našli u programu putovanja.

Kada odlučite da uplatite aranžman, otiđite u agenciju, pregledajte prijavu putovanja i proverite:
– da li sadrži potpunu specifikaciju svih elemenata putovanja
– da li ste dobili opšte uslove putovanja
– da li ste dobili program putovanja
– da li ste dobili vaučere

8. PROBLEMI U TOKU ARANŽMANA
Skijanje sa pomalo razlikuje od letovanja preko turističke agencije. Predstavnici agencije su manje vidljivi u toku zimovanja, pa pre polaska pitajte u agenciji za kontakt osobe koja je na odredištu zadužena za pravilno sprovođenje onoga što ste platili. Na ovo vam skrećemo pažnju kako biste znali kome da se obratite ukoliko iskrsne neki problem.

9. PRIGOVORI U POVRATKU
Ukoliko je bilo problema u toku aranžmana koje niste uspeli da rešite, obavezno pišite argumentovani prigovor agenciji u roku koji je naveden u opštim uslovima putovanja. Ukoliko ne budete bili zadovoljni njihovim odgovorom, možete da se obratite Turističkoj inspekciji i to pisanom predstavkom.

10. ZA ONE KOJI NISU DUGO STALI NA SKIJE
Ako su poslednje skije koje ste vozili bile „partizanke", znajte da vožnja na „karvel" skijama izgleda potpuno drugačije. Stoga preporučujemo da uzmete nekoliko časova sa instruktorom da biste lakše savladali novi stil vožnje. Takođe podsećamo vas da to što ste dobar skijaš, nije ni u kakvoj vezi sa znanjem vožnje na dasci, poznatom „bordu".

11. KAKO PROĆI JOŠ JEFTINIJE
Najveća gužva u skijaškim centrima je u vreme školskog raspusta, pa vam savetujemo da putem Interneta proverite u kom periodu je školski raspust za mališane iz zemlje u koju idete. Pošto su ski aranžmani obično sedmodnevni, odaberite onu nedelju koja se ne poklapa sa školskim raspustom u Srbiji. Termini posle školskog raspusta su, po pravilu, znatno jeftiniji nego oni u toku raspusta.
Izvor: Politika