Ocene smeštaja koje na brojnim forumima ostavljaju putnici u poslednje vreme su se našle na udaru kritike, s obzirom na to da su se pojavile lažne, plaćene evaluacije, loše ocene i negativni komentari koji mogu nekome da unište posao.
To je podstaklo naučnike na pravljenje kompjuterskog programa koji detektuje prevarante.
Studija je pokazala da su ljudi „jednostavni" kada pišu lažne kritike. Kornel univerzitet je na putu razvoja softvera koji to može da prepozna.
Kompjuterska analiza teksta za prepoznavanje pravih od lažnih ocena zasniva se na nekim ustaljenim pravilima da oni koji ostavljaju ispravan komentar koriste konkretne reči tipa „kupatilo", „ček-in" ili „cene", dok se lažnjaci više vezuju za kontekst – „odmor", „poslovni put" ili „moj muž".
Kada čitate na internetu ocene nekog proizvoda ili usluge koju nameravate da kupite, ne možete biti sigurni da je zaista tako kako piše. Pozitivne kritike pišu sami prodavci kako bi poboljšali posao, a negativne su u većini slučajeva delo konkurencije.
Na testu 800 kritika čikaških hotela kompjuter je prepoznavao lažne sa čak 90 odsto tačnosti. Ovo je prva takva studija i tek treba da se unapređuje. Ipak, predstavlja značajan korak napred u cilju zaštite potrošača i korisnika internet usluga.
To su svakako dobre vesti nakon nedavno objavljenog teksta u novinama The Sunday Times o postojanju tržišta za kritike. Prema njihovom pisanju, piscima se nudi 4 evra po napisanoj kritici.
TripAdvisor to poriče i tvrdi da ima rigorozne procedure i mere za prepoznavanje lažnih ocena. Oni imaju 45 miliona kritika o oko 500.000 hotela. To ih čini osnovnim izvorom turističkih informacija.
Ipak, ne možemo da ne posumnjamo nakon navoda Timesa gde se ističe pre par meseci otvoren hotel u Rimu, koji već ima 40 kritika i to samo pozitivnih.
Adam Rafael, urednik Vodiča dobrih hotela, rekao je da veruje da su više od polovine komentara na Trip Advisor-u napisali vlasnici hotela, njihovi prijatelji i porodica. „Kako bi testirao sajt, postavio sam nekoliko kritika, naravno izmišljenih. Izabrao sam najgore hotele i dao im visoke ocene i sve je to objavljeno bez bilo kakve provere", rekao je Rafael.
U sveopštoj analizi više do 90 miliona kritika gostiju, na 10 jezika i više od 65 miliona relevantnih sajtova te namene, pokazalo se da je većina, odnosno 60 odsto pozitivnih ocena. Svega 12 odsto čine negativni utisci i zamerke.
To dokazuje da ljudi uglavnom odlaze na sajtove kako bi podelili pozitivna iskustva.
Jedan od novijih sajtova, trustmico.com, nastao je upravo iz nezadovoljstva njegovog osnivača, Aleksa Smola, ostalim sajtovima ove vrste. On smatra da negativna kritika ima 5 puta veći uticaj na nečiju odluku od pozitivne.
„Pitajte bilo koju kompaniju koliko dobija pisama sa zamerkama, a koliko sa pohvalama. Ljudi sa mnogo više žara pristupaju pisanju negativnog mišljenja o nečemu."
On je poslovanje svog sajta želeo da usmeri upravo na poboljšanje usluga, pa se tako objavljuju samo pohvale i pozitivni utisci, dok se kritike šalju direktno onome kome su namenjene – upravi hotela.
Izvor: B92
Foto: Image: Evgeni Dinev / FreeDigitalPhotos.net