Od početka godine turističke agencije su putnicima vratile 826.200 dinara za ugovorene i plaćene, a neizvršene ili nepotpuno izvršene usluge.
Naši a "svetski" putnici, ogorčeni "upropašćenim" letovanjem i namereni da štetu nadoknade žalili su se turističkoj inspekciji navodeći da je nedopustivo da pogled iz hotelske sobe puca na poljanu na kojoj pasu krave! Pare nazad tražili su zato što se osoblje hotela komplimentima udvaralo putnicama ističući da su lepe. Organizatore putovanja nezadovoljni turisti optužili su zato što je "suprug zapostavljao ženu zbog trbušne plesačice", "zbog previše hlora u bazenu putnici poplavela kosa", "vino služeno u plastičnim čašama, pa dama nije mogla da oseti pravi ukus, što nije na nivou hotela sa pet zvezdica"…
Ovakve prijave nisu izmišljotina, nego crno na belo napisane i sačuvane u arhivi neosnovanih žalbi putnika ovdašnjih turističkih agencija.
Na gomili opravdanih primedbi najviše je onih koje se odnose na smeštaj. Ne opraštaju putnici – ni inspektori, kada hotelu nedostaje komfor predviđen programom putovanja, odnosno kada soba nema klimu, mini bar, terasu, ima pomoćni umesto standardnog ležaja…
U očima turista katastrofi je ravna promena smeštaja zbog prebukiranosti hotela i nužnog odsedanja u nekom drugom, osim ako ima više zvezdica od odabranog u katalogu. Prijava ne izostaje i kada smeštajni objekat nema predviđene sadržaje kao na reklami – ako mu nedostaju ili nisu u funkciji bazen, sportski tereni, igrališta za decu, spa centar, plaža nije peščana…
Usluge prevoza (kvar autobusa, bus bez klime, zamena autobusa minibusom) ne prolaze nekažnjeno, makar žalbom ozlojeđenih putnika. A turisti posebno ne podnose kada je hotel udaljen od plaže ili centra grada više nego što je navedeno u programu putovanja.
– Od početka ove godine turističke agencije su putnicima vratile ukupno 826.200 dinara za ugovorene i plaćene, a neizvršene ili nepotpuno izvršene usluge – otkriva Stojan Arizanović, pomoćnik ministra ekonomije i regionalnog razvoja i glavni turistički inspektor.
Zbog utvrđenog kršenja propisa, inicijativom turističke inspekcije, šest turističkih agencija organizatora turističkih putovanja izgubilo je licencu za rad u 2010. godini. Bez licence ostalo je još devet agencija 2009. godine i sedam 2008, a spisak se nalazi na sajtu Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja www.turizam.merr.gov.rs.
– U 2011. turistička inspekcija podnela je predlog za oduzimanje licence za tri turističke agencije. Postupci su obustavljeni zato što su dve agencije, na njihov zahtev, izbrisane iz Registra turizma i prestale su da rade kao organizatori putovanja, a jedna je u toku upravnog postupka zaposlila rukovodioca koji ispunjava propisane uslove i tako otklonila konstatovani nedostatak – kaže Arizanović.
Nema osnova uvreženo mišljenje putnika da ako su nezadovoljni putovanjem dobijaju deo novca nazad, gratis letovanje po izboru ili ukupne troškove natrag samo na osnovu subjektivne procene da im je letovanje propalo. Prozivanje agencije zbog, kako putnici često tvrde – nematerijalne štete, pretrpljenog duševnog bola i patnje na odmoru nisu dovoljan razlog za traženje desetina hiljada dinara odštete. Sud uvek ima poslednju reč.
– Kad u programu putovanja piše da u sobi ima klima, a na destinaciji se ispostavi da nije uračunata u cenu i košta pet evra dnevno, organizator je dužan da nadoknadi putniku 50 evra za desetodnevni aranžman. Ali ako turista traži još 1.000 evra zato što je deset dana "patio od vrućine", dobiće ih jedino na osnovu sudske presude – uverava Vladimir Vlaho, predsednik Upravnog odbora Nacionalne asocijacije turističkih agencija – "Juta".
Putnici članica "Jute" u prednosti su jer imaju zaštitu arbitražnog suda, koji za mesec dana donosi izvršnu presudu, bez dodatnog plaćanja advokata i sudskih troškova. A ukoliko članica pokuša da se ogluši o presudu – nestaće se sajta asocijacije što je prvi znak da sa njom nešto nije u redu.
Putnici očekuju kvalitet i sigurnost. Mnogi, posebno mladi, lako se opredeljuju za letovanja u sopstvenoj režiji. Koje su prednosti ili mane putovanja sa agencijom ili bez nje?
– Pogotovo Internet omogućava putovanja u privatnoj režiji. Priličan broj agencija koje se bave individualnim putovanjima prodaju aranžmane stranih turoperatera. Mi njima ne možemo da stanemo na rep. Zakon ih ne tretira kao pretnju – ignoriše ih, sve dok neko ne napravi rusvaj – ističe Vlaho i počinje poređenje.
Aranžmani se u agenciji plaćaju u dinarima ili devizama, mogu i na rate, kreditom banke, skidanjem od plate znanim kao administrativna zabrana, a za internet ugovaranje neophodna je kreditna kartica sa koje se troše devize. Kada se putuje u sopstvenoj režiji, nema ko da pruži pomoć u nevolji. Ako nema mesta u hotelu, što se događa uprkos rezervacijama, ukoliko je potrebna medicinska pomoć, izgube se dokumenta… nema predstavnika agencije da pomogne putniku. Nezadovoljni nemaju kome da se žale i eventualno povrate novac.
A zašto su najniže ocene u anketi "Jute" dobili turistički vodiči?
– Zato što se uglavnom ne angažuju školovani vodiči, nego komšije i komšinice koji su zadovoljni sa manje para – to više neće moći. Svaki vodič mora da ima licencu – napominje Vlaho.
Mere protiv lažnih azilanata
U svetlu novih propisa može se dogoditi da putnika zadrže na granici ukoliko nema vaučer i povratnu kartu.
– Da se ne bi zloupotrebljavao beli šengen, u saradnji sa MUP-om predložene su mere za smanjenje broja lažnih azilanata. Ukoliko putnik ima vaučer turističke agencije sa kompletnom uslugom, neće biti problema. Ali ko ne putuje preko agencije mora imati sa sobom osnov putovanja – pozivno pismo rođaka, poslovnog partnera… kao i dokaz o finansijskim sredstvima u iznosu od minimalnih 50 evra dnevno – objasnio je Radisav Stanković, direktor udruženja „Juta". Dao je savet putnicima da biraju poznate i ugledne prevoznike, plate osiguranje koje košta prosečno evro po danu boravka u inostranstvu da ne bi bili zadržani na granici.
Izvor: Politika