“Dodatni troškovi” ili porez za naivne u pojedinim agencijama naplaćuje se ako odlazite na odmor sopstvenim prevozom.

U pravoj poplavi agencijskih ponuda za letovanje, na otvorenom tržištu, kakvo, naše u Srbiji, želimo da bude, cena je preovlađujuća a tek potom kvalitet letovanja. U agencijskoj \"utakmici\" damping cena, ukupni troškovi: smeštaja, hrane, boravka, plaže, akva-parkova za decu i naravno prevoza, ipak, na kraju, \"odluče\" o mestu odmora većine naših ljudi. 

Kako smo viznom liberalizacijom, srećom, oslobođeni ponižavajućeg čekanja pred ambasadama, ali i plaćanja za dobijanje viza, stavka prevoza, u odmoru prosečne srpske porodice, na primer, u Grčkoj, znatno se izmenila.

Sada, dobar deo odlazi na letovanje svojim automobilom. Upravo to je i donelo, izgleda, \"probleme\", pojedinim agencijama, jer su reklamnu ponudu, sa što nižim cenama, zasnovali (formirali) na prevozu. Stavki koja obezbeđuje dodatni prihod i \"izvlači\" zaradu, kroz zakupljeno sedište u agencijskom autobusu do plaža Halkidikija ili Bodruma i Kušadasija u Turskoj.

Dakle, \"problem\" su postali gosti koji su želeli zakup aranžmana preko agencije, ali, put u svojoj režiji. Kako bi doskočili \"problemu\" (manjoj zaradi), pojedine agencije su započele naplatu \"specijalnih troškova\". Nazivaju ih na razne načine: \"auto taksa\", \"specijalna rezervacija smeštaja\", ili izmišljaju volšebne \"dodatni troškovi rezervacije\".

Muče se, očigledno, kako da zadovolje zakon i ne podlegnu sankcijama turističkih inspekcija. Pri tome, žele da ipak, zarade i od onih koji nisu zakupili sedište u autobusima i put Egeja \"jezde\" svojim \"kečevima\" i \"golfovima\", na auto-gas ili dizel, smirujući nestrpljivu decu. Dodatni novac, koje pojedine agencije pokušavaju da \"izmuzu\" od, već \"isceđenih\" klijenata, spremnih, tek na \"dranje\", po plažama, za ležaljke, suncobrane i sladolede, ustreptalog im podmlatka, kreće se od pet do čak 40 evra. Mnogi sada, plaćaju više aranžmane iako idu sopstvenim prevozom a ne autobusima. Agencije se pravdaju, da se osiguravaju, kako bi znali da će gosti koji putuju svojim autom, ipak i otići na letovanje. Kao da nije sigurnost, već, unapred isplaćeno porodično letovanje od čak dve-tri prosečne plate.

Rade Stanković direktor \"Jute\" kaže za Politikina \"Putovanja\" da sve diktira naše slobodno i otvoreno tržiše odmora. Ponuda i potražnja daju na volju putniku da izabere šta mu odgovara po ceni ili drugim parametrima.

– U \"Juti\" imamo oko 600 izdatih licenci za rad u poslovima turizma i organizovanja putovanja – započeo je Stanković. – Najmanje toliko agencija posluje na našem otvorenom tržištu (bez udruženja građana i ostalih organizatora putovanja). Ponuda i \"borba\" za svakog gosta donose često anomalije. Kalkulacija pojedinih agencija je jasna. Aranžmane i krajnju cenu koštanja formirali su povezanu kroz broj sedišta u autobusima. Razlog je možda i neiskustvo u turističkom poslu. Kako god je nazvali, putnici odlučuju da li će pristati na nešto što nije navedeno kao usluga. Neka svako pažljivo pročita šta to agencija nudi, a ne euforično, uz pritisak dece i ukućana, da potpisuje aranžman uz bilo kakve nejasnoće – jasan je Rade Stanković.

Dobrivoje Matović iz \"Top tursa\", misli da je sve pitanje regulisanja parametara ko, gde i šta nudi na našem tržištu. Jer, nelojalna konkurencija pruža mogućnost, uslovno rečeno, da se \"svi\" bave turizmom. Ovakvi odnosi, na svetlo dana iznose sve što može da se nazove \"obmana\" ili \"dovođenje u zabludu\" kupca turističkog proizvoda (aranžmana za letovanje).

– Sve dok tržištem vršljaju raznorazne \"agencije\" i besomučno sa \"flajera\", nude zabludu (\"ol inkluziv\" u pet zvezdica za 150 evra) ili uz SMS poruke: \"uplati jedan, letuje dvoje\", ili, konkretno, naplata \"dodatnih rezervacija\", \"auto taksi\" i izmišljenih \"troškova\", do tada će i biti prevarenih putnika i upropašćenih letovanja – rekao je Matović.
Izvor: Politika