Ako još niste odlučili gde ćete putovati ovog leta, kao ni kojoj turističkoj agenciji ćete ukazati poverenje, evo nekoliko saveta kako da ne pogrešite.
Foto: m_bartosch / FreeDigitalPhotos.net
Odabir turističkog aranžmana
Najlakše je izbor izvršiti pretragom internet-strana turističkih agencija. Ukoliko se odlučite za ovakav način odabira aranžmana imajte na umu da je kod većine turističkih agencija ovakav vid oglašavanja samo informativnog karaktera i da tačne podatke o aranžmanu možete dobiti u agenciji.
Ipak, odštampajte fotografije i tekst ili ga zabeležite na neki nosač informacija, da biste kasnije, u agenciji mogli da uporedite podatke sa Interneta. Ukoliko postoji znatno neslaganje između podataka sa internet-stranice i kataloga agencije, zapitajte se da li je to pravo mesto za realizaciju aranžmana, piše "Politikin Potrošač".
Ako više volite da direktno odete u agenciju ili da telefonski saznate za ponudu, tražite da vam iskopiraju opis smeštaja, prevoza i drugih usluga koje se nude u sklopu aranžmana.
Ipak, pre nego se odlučite za konkretan smeštaj, pogledajte mišljenja turista koji su već boravili u njemu na internet-strani Tripadvisor.
Preporuka je da na internet strani Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja proverite da li se konkretna agencija nalazi na spisku agencija kojima su oduzete licence za rad. Izveštaj se odnosi na period zaključno sa 2010. god. Za ostali period možete nazvati turističku inspekciju na broj: 011/3139-686 od 00 do 24.
Kada ste već odabrali aranžman, zamolite zaposlene u ekspozituri turističke agencije da vam, putem i-mejla ili u pisanom obliku dostave odgovor na pitanja koja imate, a za koje odgovori nisu navedeni u katalogu agencije (koliko često se menjaju peškiri i posteljina, koliko posuđa ima u apartmanima, kontakt tel. predstavnika agencije u mestu boravka i sl.). na ovaj način trebalo bi da budete sigurni da ćete dobiti ono što plaćate i znaćete tačno šta ste platili.
Ukoliko dođe do nekih nepravilnosti u toku korišćenja aranžmana ovakva prepiska vam može poslužiti kao jedan od dokaza da agencija nije u celosti ispunila turistički aranžman.
Plaćanje turističkog aranžmana
Pre uplate proverite sa turističkom agencijom koji sve troškovi ulaze u visinu iznosa u dinarima za turistički aranžman. To znači da je potrebno da vam u prijavi putovanja daju potpunu specifikaciju elemenata od kojih se sastoji ukupan iznos. Sastavni deo prijave putovanja obavezno moraju biti i opšti uslovi putovanja koje agencija treba da vam da u štampanom obliku. Nađite vremena da ih pročitate detaljno. Ako vas mrzi, setite se samo koliko vam je vremena bilo potrebno da zaradite novac kojim plaćate aranžman.
Putno zdravstveno osiguranje
Topla je preporuka da kupite putno zdravstveno osiguranje. Za većinu evropskih zemalja ono iznosi oko 100 dinara za odraslu osobu i oko 50 din. za decu po danu boravka u navedenoj zemlji, daje vam osiguranje za troškove lečenja u inostranstvu, za lekove i ostale neželjene nezgode za osiguranu sumu u visini od 35.000 evra.
Proverite da li poslovna banka u kojoj već imate tekući račun ili planirate da otvorite nudi u paketu usluga i karticu Europe Assistance putnog osiguranja. Kada su deca u pitanju, za sve osobe starije od sedam godina, a mlađe od 30 godina može se jednostavno, za 900 din. godišnje članarine, nabaviti kartica Euro<26 koja pored ostalih popusta i pogodnosti, u zemlji i inostranstvu, nudi i putno zdravstveno osiguranje u paketu kod osiguravajuće kuće Uniqa u visini osiguranog iznosa od 5.000 evra.
Pre nego krenete na put dopunite svoj kredit na mobilnom telefonu ili, ukoliko ste postpejd korisnik budite spremni da možete potrošiti od nekoliko stotina do hiljadu dinara u zavisnosti od odredišta u kojem boravite na razgovor sa predstavnikom agencije u mestu boravka ili sa turističkom agencijom u zemlji.
Foto: graur razvan ionut / FreeDigitalPhotos.net
Polazak i put do odredišta
Nekoliko dana pre polaska na put, kao i pred sam put obavestite se u agenciji da li je došlo do izmena u planu puta, vremenu polaska i sl. Turistička agencija jeste u obavezi da vas obavesti o nastalim izmenama i to preko onih kontakta koje ste joj vi dali. Zbog mogućnosti da nije dat ispravan kontakt ili je došlo do greške u zapisivanju, preporuka je da se blagovremeno obavestite o eventualnim izmenama u realizaciji aranžmana.
Ukoliko je došlo do značajnih izmena: pomeranje početka puta za dan ili nekoliko dana, promena dužine trajanja aranžmana, zamena traženog smeštaja drugim smeštajem i dr. Insistirajte da vas o tome obaveste pisanim putem.
Za roditelje koji putuju sa decom bez drugog roditelja, ili za odrasle koji vode maloletnu decu bez roditelja, prethodno pribavite saglasnost roditelja koji ne ide sa decom. Na opštinskim šalterima za overu dokumenata uglavnom postoje već pripremljeni obrasci za davanje saglasnosti roditelja, uz taksu od oko 500 dinara (na teritoriji beogradskih opština) po saglasnosti jednog roditelja. Tamo vam doduše, ne traže da dokažete roditeljstvo, ali nemojte to da zloupotrebljavate, jer ne možete sagledati moguće posledice takvog čina.
Kada su u pitanju čarter letovi u toku letnje sezone, zbog mogućeg kašnjenja poletanja aviona, izbegavajte ulaz u prostoriju koja predstavlja poslednju kontrolu pred ulazak u letelicu dok se ne objavi boarding ili ukrcavanje. Ne možete iz nje izaći, ako avion kasni, a ona obično nije klimatizovana, barem na beogradskom aerodromu. Na ovo, naročito, obratite pažnju ukoliko putujete sa decom.
Boravak prema programu putovanja
Po dolasku na odredište obavezno zapišite broj telefona predstavnika agencije u mestu. Znajte da vam je on 24 sata na raspolaganju i da niste u obavezi da govorite strani jezik, kao ni da znate unapred koje lekarske ordinacije primaju zdravstveno osiguranje ukoliko se desi nezgoda. Za ovo poslednje obavezno pitajte predstavnika agencije pri prvom susretu.
Ako putnik ne dobije adekvatan smeštaj, agencija je u obavezi da mu obezbedi smeštaj iste ili više kategorije. Ne piše u kom vremenskom roku, ali insistirajte da to bude što pre. Ne raspravljajte se već stavite predstavniku do znanja da znate svoja prava i obaveze agencije. Ukoliko, ipak bude neophodno, napišite mu zahtev, u kome tražite da se vaš određeni problem reši, i to u dva primerka. Jedan, koji ostaje vama, neka potpiše da je primio i to sa navedenim datumom i mestom prijema, a drugi neka zadrži.
Povratak u zemlju
Turistički aranžman je završen tek kada se vratite u mesto odakle ste pošli. Ako i dalje navedeni problemi nisu rešeni, obavezno napišite prigovor agenciji u roku koji je predviđen Opštim uslovima putovanja, a čiji prvi dan toka znači sledeći dan od dana povratka.
To znači sledeće: ako ste se, na primer, u mesto odakle ste pošli prema programu agencije (recimo, polazak iz Novog Sada i vraćanje u Novi Sad, a ne iz vašeg mesta boravka), vratili 3. 07. vreme za prigovor teče od 4. 7. iste godine i 4. jul predstavlja prvi dan za pisanje prigovora.
Ne pišite neopravdane prigovore. Čak i da se povoljno reše u vašu korist, može se desiti da turističke agencije ne žele da vam prodaju aranžman ukoliko se to ponavlja dovoljno često.
Izvor: Mondo