Sve veći broj turista iz Srbije u poslednje vreme odlučuje se da u sopstvenom aranžmanu putuje na more, iako ta opcija može biti rizična i ne tako sigurna kao kad se letuje sa turističkom agencijom.
Odlazak u inostranstvo u sopstvenom aranžmanu i bukiranje smeštaja preko interneta postalo je popularno krajem 2009. godine, kada je Savet ministara EU, pored Srbije, odlučio da vize ukine i Crnoj Gori i Makedoniji.
Neadekvatan smeštaj, koji ne odgovara uslovima ugovorenim posredstvom interneta ili zahtevi vlasnika apartmana za mnogo većim cenama od ponuđene, najčešći su problemi sa kojima se turisti suočavaju po dolasku.
Ukoliko se suoče sa takvim ili sličnim nelagodnostima turisti bi zaštitu i rešavanje problema trebali da potraže na licu mesta kod nadležnih organa, rekao je pomoćnik ministra ekonomije i regionalnog razvoja za sektor turističke inspekcije Stojan Arizanović.
Reč je o turističkim ili finansijskim inspekcijama, a pomoć se može potražiti i kod policije ili Organizacije za zaštitu potrošača, kao i diplomatsko konzularnim predstavnicima Srbije, dodao je on.
"Turistička inspekcija je nadležna za kontrolu poslovanja privrednih subjekata registrovanih u Srbiji i zaštitu korisnika njihovih usluga, ali nema nikakve nadležnosti na teritoriji drugih zemalja", rekao je Arizanović. On je naveo da Sektor turističke inspekcije do sada nije dobijao pritužbe građana koji su u sopstvenom aranžmanu putovali u inostranstvo, jer oni nisu nadležni i nemaju osnova za postupanje po takvim prijavama.
Pare unapred
Osim što turisti ne znaju kakav će smeštaj dobiti, opasnost predstavlja i to što se većina aranžmana sklapa elektronskom poštom, a vlasnici apartmana, da bi se osigurali, traže unapred 30 odsto od cene letovanja. U tim slučajevima banke uglavnom zahtevaju prepisku između potencijalnog turiste i vlasnika hotela ili apartmana o uslovima aranžmana, a zauzvrat izdaju potvrdu, odnosno "svift", koji turisti može poslužiti kao garant da je uplatio ugovorenu cenu letovanja.
"Turisti koji u sopstvenom aranžmanu putuju na odmor samostalno ostvaruju ugovorni odnos sa vlasnicima smeštaja. Takva vrsta poslovanja regulisana je u Srbiji, ali i u zemljama EU, propisima koji se odnose na elektronsku trgovinu i na zaštitu potrošača", objasnio je Arizanović.
Sektor turističke inspekcije je u predhodnom periodu sarađivao sa inspekcijama nadležnim za oblast turizma u Crnoj Gori i Sloveniji, koja se uglavnom bazirala na razmeni iskustava, informacija i propisa iz svojih nadležnosti, dodao je on.
"Sektor turističke inspekcije je, kao i do sada, otvoren za saradnju sa drugim zemljama u inostranstvu, odnosno inspekcijama i nadležnim organima za turizam", kazao je Arizanović.
Student ekonimije iz Beograda Iva Tomić, odlučila je da ove godine prvi put na odmor ode u sopstvenom aranžmanu. Ona je, kako je izjavila Tanjugu, odlučila da zbog lošije ponude domaćih turističkih agencija, preko Interneta pronađe smeštaj na sve popularnijem grčkom ostrvu Lefkada.
"Do sada nisam putovala ovako, ali nijedna turistička agencije nije imala u ponudi zapadnu stranu ostrva, pa sam bukvalno bila prinuđena da putujem u sopstvenom aranžmanu. Posle par dana sam pronašla destinaciju i dogovorila se sa vlasnikom hotela", rekla je Tomić. Ona je dodala da je na njegov račun uplatila 100 evra kao garanciju da će u julu koristiti rezervisani smeštaj, i da očekuje da na kraju sve protekne bez nelagodnosti.
"U početku sam se pribojavala da ne budem prevarena. Nisam znala koliko je to sigurno, ali sam se raspitala i videla da sve više ljudi odlučuje da letuje nezavisno od turističkih organizacija", kazala je Tomić, dodajući da čuva prepisku sa vlasnikom hotela i druge dokaze o uplaćenom novcu.
Izvor: Glas javnosti