Vrt i galerija Borgeze Gledajući sve te silne anđele, primetio sam da je „manjak anđela“ na zemlji. Rim, bar leti, nije Felinijev “Grad žena”. No u Rimu je svaki dan praznik. Dozvolite mi da budem patriota, ali naše devojke su, ipak, lepše. Definitivno. Zato smo se, u potrazi za lepotom, uputili u galeriju Borgeze. Penjući se na brdu Pincio od Španskog trga, ugledali smo lepo održavanu baštu. “Kako lepo mesto!” , zadivljen sam uzviknuo. “Mogli bi ovde da ručamo”, saglasila se Ana, pošto smo već dobrano bili izgladneli. Došli smo do ulaza i imali šta da videmo. Došli smo na glavni ulaz vile Mediči, nekadašnje čuvene firentinske porodice. Jedan član ove familije Kozmo Mediči pokušao je da ujedini hrišćane i nije mogao da odoli ljubavi prema jednoj ženi. Doživeo je dvostruki poraz. Danas se ovde nalazi umetnička akademija, koju su nekad pohađali Berlioz i Debisi. Kad nisu visili po rimskim kafanama. Nevoljno smo nastavili dalje, a u jednoj poprečnoj ulici ugledali par restorana. Naše molitve su uslišene. Dežmekasti službenik američke adminisracije u Rimu, Pol Volker, dokono je sedeo u bašti prazne tratorije. Bilo je sparno i odmah smo se uputili u sigurnu i klimatizovanu unutrašnjost restorana. Krenuo je i on za nama i seo za susedni sto. Restoran je delovao sterilno poput hiruške sale. Bez oklevanja Pol nas je upitao odakle smo, kako je u Srbiji i zašto je Ana Ivanović napustila Verdaska. Piljio je u ekran svog ajfona i počeo da trabunja o politici. Njegov zlatni pečatni prsten sa natpisom “Razvijaj se ili umri” otkrivao je da pripada “Rimskom klubu”, međunarodnoj nevladinoj organizaciji, čiji je glavni cilj „produbljivanje svesti u vezi sa specifičnostima društvenog razvoja u epohi naučno tehničke evolucije“. Pomenuti klub osnovan je 1968. godine od članova Morgentau grupe. Broj članova je tačno određen i nepromenjljiv. Špekuliše se da teže da stvore svetske vlade “Novus ordo seclorum”. U tom cilju sumnja se da su izazvali kubansku krizu, ubistva Kenedija i italijanskog premijera Alda Mora. Teorija zavere, tako popularna u srpskom narodu, pomisio sam s jedom: “Uskoro će biti moguće ostvariti skoro potpunu kontrolu nad svakim građaninom i otvarati dosijea, koja će sadržati i najličnije detalje o zdraviju i ponašanju svakog građanina. Ovi dosijei će stajati na raspolaganju vlastima. Vlast će prelaziti u ruke onih koji budu kontrolisali informacije. Postojeće institucije biće dopunjene institucijama za upravljanje pretkriznim situacijama, čiji će zadatak biti da unapred indentifikuju moguće društvene krize i razviju programe koji će se sa njima suočiti.” Zbignjev Bžežinski Reče nam da danas odlazi za Vašington D.C. To nam je bilo dovoljno. Jasno nam je bilo da to nije čovek koga tražimo. Pozdravili smo ga i otišli u restoran do ovog, rustičniji i pun života, gde su Italijani uživali u hrani, sve s portiklicama oko vrata, glasno se prepirući i žučno gestikulirajući. Iz pozadine dopirali su zvuci Verdijevih arija. Za nas, mnogo prijatnija atmosfera. “Scusi, consiglere”, obratih se simpatičnom ćelavku s salvetom oko debelog vrata, koji je srkao vrelu čorbu i drobio hleb u nju. “Mario” predstavi se on i glavom nam dade znak da sednemo za njegov sto. Pogledao sam na sliku koja je visila na zidu i imao šta da vidim. Na slici ispod sjajne zvezde Danice jedna drugoj su se divile tri milosnice, grčke boginje Harite. Poznatije kao tri Gracije. Vera, Nada i Ljubav… “Parole grande”, potvrdi moje slutnje Mario. Izgubljene božanske reči. Potražite sveštenika koji obožava Đotove radove. Trebalo je svariti kako obilnu hranu, tako i ovu zagonetnu informaciju. Uživali smo u vrtu Vile Borgese, projektovanom 1605. godine, u hladu drveća i statua Getea, Bajrona i Igoa, na klupi pored fontana, svesno propusteći da se provozamo čamcem po veštačkom jezeru i posetimo ZOO-vrt. Za utehu, odavde se pružao veličanstven pogled na grad. Ceo kopleks prečnika 6 kilometara nacionalizovan je 1902. godine. Malo je poznato da se više od 60% svetskih umetničkih dela nalazi u Italiji. A i vrućina se nije mogla više podneti. Zato smo se uputili u Muzej i Galeriju Borgeze (Galleria Borghese, Piazzale del Museo Borghese 5) koji su smešteni u zgradu nekadašnjeg kazina. Naravno, da predhodno preko Neta nismo rezervisali mesta za ovaj termin, ne bismo ušli. Na ulaz u ovaj raj umetnosti čeka se danima. “Otmica Prozerpine” (1621.-1622.) prikazuje svu umešnost udružene porodice Berninija, oca i sina. Vajajući mermer poput testa, oni nam verno dočaravaju teksturu kožu, raščupanu devojačku kosu i Persefinine suze. Njeno zanosno telo migolji se u snažnom zagrljaju boga Plutona. Njeni naporu unapred su osuđeni na propast. Sladostrasno božanstvo nije spremno da se odrekne ovako slatkog plena. Prešao je granicu Hada, na šta ukazuje prisustvo strašnog Kerbere. Možda je erotičnost ove skulpture, razlog što ju je kardinal Borgeze poklonio papinom nećaku. Moju pažnju privukla je kompozicija „Venara i Kupidon skupljaju med”. Boginja lepote je preko svog sina Amura, odapela ljubavnu strelu u pravcu srca boga podzemlja Plutona. U isto vreme, već pomenuta Prozerpina, ćerka boga neba Jupitera i njegove seste, boginje zemljoradnje Kerere, bezbrižno se na Siciliji igrala sa nimfama i brala cveće. Iz vulkana Etne, iskočio je napaljeni Pluton i mladu devu sa sobom, odveo u podzemlje, ne hajući što joj je stric. Tu su se venčali. Prozerpinina majka, Kerera, batalila je useve i bacila se u potragu za ljubavnicima. Njoj se u istrazi pridružuje i Jupiterov sin, Merkur. Napokon je pronalaze i sklapaju sporazum: pola godine će biti kod muža, a pola kod majke. Tako su nastala godišnja doba, koje je Vivaldi tako lepo muzički opisao. Sličnu priču i sličnu temu obrađuje još jedno Berninijevo delo „Otmica Sabinjanki“. Jedro telo mlade devojke, otmičar drži u „čeličnom“ zagrljaju, te su se njegove snažne ruke „prosto utisnule“ u devojačka leđa i u njene snažne butrine. Na skulpturi „Apolon i Dafne“ (1622.-1625.), Bernini je odlučio da ovekoveči najdelikatniji momenat ove legende. Trenutak kada iz Dafininih ruku izrasta lišće, a noge puštaju kornje. Apolon je sustigao svoju dragu i strasno obuhvatio njen struk, pokretom punom samopouzdanja. Bilo je, međutim, prekasno. Devojačke usne razvučene u bolnu grimasu, nagoveštavaju spoznaju o onom što se upravo dešava. Berninijev „David” (1623.) je razbarušeniji i divilji, za razliku od Mikelanđelovog. Možda zato što je ovekovečen u trenutku kada je rešio da smakne Golijata. “Istina” ozarena, s pogledom uperenom u nebo, u desnoj ruci drži sunce, a levom nogom gazi zemljinu kuglu. Napoleonova sestra, Paulina Borgeze izazvala je skandal svojim poluobnaženim prikazom u maniru antičke boginje. Ticijanova slika “Sveta i profana ljubav” nastala je oko 1515. godine, po porudžbini bio je Nikolo Aurelio, sekretar Saveta desetorice. Pažljivije sam zagledao pejzaž i primetio razliku na levoj i desnoj polovini slike. Desno je rustičan, skromniji raskošan pejzaž, sa seoskom crkvom i stadom ovaca. Leva strana izaziva nespokoj svojim mračnjaštvom, a prikazana su dve nestašne zeke koje šire nemoral. U prvom planu su dve ženske figure, Felicita Eterna i Felicita Breve. Felicita Eterna je naga, sa plamenom u desnoj ruci, dok je Felicita Breve prikazana u raskošnoj haljini, kako drži sud pun zlata i dragog kamenja. Tako slične, a opet tako različite. Sve ovo bi trebalo da naglasi razliku između večnih i prolaznih vrednosti. A večna dilema kojoj se strani prikloniti. Dve mlade žene sede na mermernom sarkofagu i iznose jedna drugoj svoje ljubavne jade, o čemu svedoči prisustvo Kupidona koji muti vodu. Tivoli, debeo lad Čuveni park Tivoli, mesto je gde su uživali Brut i Kasije, posle Cezarevog ubistva, a Avgust lečio nesanicu. Trenutke spokoja ovde su doživljavali i imperatori Trajan i Hadrijan. Obišli smo kompleks „Villa D’Este“, renesansnu palatu i raskošni vrt. U palati je živeo kardinal Hipolit II D’Este, potomak čuvene familije Estense koja je vladala Firencom i Modenom. Kardinal je hteo da postane papa, ali mu se želja nije ispunilla. Palata je ukrašena mozaicima, s predivnim baroknim fontanama, čiji žubor oponaša poj ptica i zvuk orgulja. Rim izvan antičkih bedema Putem Via Appia Antica doveden je u Rim 56. godine nove ere sveti Pavle. Jevrejin po rođenju, Savle bio je veliki protivnik hrišćanskog učenja. U Damasku (http://www.klubputnika.com/profiles/blogs/noc-pokriva-damask) je pao zaslepljen mržnjom i začuo Isusov glas koji ga je pitao zašto ga proganja. Tako se preobratio, uzeo ime Pavle i postao propovednik među paganskim narodima. Jevrejska zajednica optužila ga je, te ga je sud sproveo u Rim, gde ga je car Neron oslobodio krivice. No, optužnica je opet podignuta i ovaj put je Pavle likvidiran. Bazilika podignuta na njegovom grobu, više puta je rušena. Via Appia Antica sagrađena 312. g.p.n.e. bila je okružena grobnicama, jer su rimski zakoni zabranjivali sahranjivanje u gradu. Ništa nije tako sablasno i na uvrnut način zabavno, kao smucanje slabo osvetljenim hodnicima katakombi. Katakombi (ad catacumbis) o kojima je Dikens pisao u “Slikama iz Italije”, otkriveno je 67 (najpoznatije su Domitela, San Sebastian i San Kalisto). Kalistove katakombe ime su dobile po robu nekog hrišćana, koji je za njega obavljao bankarske poslove. Tako je stekao veliki kapital i umesto da ga uloži u gradnu šoping molova odlučio se za groblje. Sve propada, ali je smrt samo izvesna! Ovde je pokopano oko pola miliona hrišćana, među kojima su i pape iz III veka. Prvobitno je sveti Petar bio sahranjen u “Domus Petri” u katakombama svetog Sebastijana. Ovde ćete naći i kamen sa otiskom Hristovih stopala, kao i njegovu drvenu statuu iz XIV veka. Aurelijanove zidine koje su se protezale preko svih sedam rimskih brežuljaka, bile su duge 18 kilometara i imale 381 kulu. Antička Ostrija, nekada grad sa 100 hiljada stanovnika, bila je glavna trgovačka luka i odbrambena baza. Reka Tibar je za antički Rim bio važna veza s Ostrijom. Iz prekomorskih zemalja, lađe su rekom dovozile životne namirnice i potreban građevnski materijal. Počela je da propada u IV veku, a dotukla ju je epidemija malarije. U mestu Arića, nalazi se barokna palata Kiđi, sagrađena u XVI veku, sa salom lepotica u kojoj se nalaze portreti najlepših Rimljanki tog doba. Zdanje EUR-a (Ekspozione univerzale di Roma) je najgrandioznija građevina iz Musolinijeve ere. Građena je za međunarodnu izložbu 1924. godine, koja nikad nije održana. U njoj je smešten Muzej rimske civilizacije, u kojem ćete dobiti najkompletnu predstavu o razvoju Rimskog carstva, uvidom u eksponate smešene u dve zgrade i čak 59 izložbenih soba. S zanimanjem sam razgledao veliku maketu Rima iz Konstantinovog vremena. Iz vremena fašizma datiraju i radničke četvrti na obroncima brdašca Garbatelle, poznate pod nazivom Lotte. Grupisane u stambe blokove, predstavljaju svojevrsni konglomerat boja i oblika, pasaža i dvorišta. Rimske čari na pokretnim slikama Rim je grad koji ima toliko toga da ponudi. Rimsku baštinu, srednjovekovno nasleđe, simpatični trgovi, raskošne pijace i Vatikan kao kruna s bazilikom svetog Petra. Sve to je verno i nostalgično preneto na fimsko platno u poznatom rimskom studiju Cinecitta. On je iznedrio takve veličine poput Felinija i Bertolučija i filmove poput “Amakoda”, nostalgičnog povratka u detinjstvo i “XX veka” monumentalne freske veka koji smo nedavno ostavili za sobom. Još jedan od režisera koji je obeležio zlatno doba italijanskog filma bio je i Pazolini. Rođen je u Bolonji, iste godine kada je Musollini došao na vlast, u porodici srednje klase, koja se često seljakala. Po okončanju II svetskog rata pridružio se Komunističkoj partiji. Lokalni pop ga je prijavio vlastima zbog činjenja obscenih dela na javnim mestima, kao i loš uticaj na omladinu. Tako je izgubio posao, a bio je i najuren iz stranke. U zimu 1949. godine odlazi u Rim, gde živi mizerno, u bedi, pomažući Feliniju s rimskim dijalektom, pišući novele, čija je radnja većim delom smeštena u savremene rimske borgate (bedna naselja na periferiji izgrađena za poratne beskućnike). Kao kruna njegove karijere 1972. godine nastaje “Trilogija života – Dekameron”. Slede “Kanterberijske priče” (1972.) i “Hiljadu i jedna noć” (1974.). Njegova dela predstavljala su prst u oku licemernom društvu. On je bio taj koji je ženama usađivao repove, posredstvom raspusnih popova, a u društvu lakovernih muževa. Pazolinijev poslednji film “120 dana Sodome”, inspirisan delom Markiza de Sada, prikazan je posthumno. Početkom 1975. javno se deklarisao protiv abortusa. U ranu zoru, 2. novembra 1975. godine, u rimskoj nedođiji u Ostiji, na zapuštenom polju, Marija Tereza Lolobriđida, pronalazi beživotno telo velikog književnika i režisera, komuniste i homoseksualca: ,,Pazolinijevo telo zatečeno je licem ka zemlji, jednom krvavom rukom postrance tela, a drugom ispod tela. Kosa umrljana krvlju padala mu je preko izgrebanog i isečenog čela. Izobličeno lice, crno od modrica i posekotina. Takođe crne od modrica i crvene od krvi ruke i šake. Prsti na levoj ruci polomljeni i odsečeni. Leva strana brade polomljena. Nos spljošten i izokrenut nadesno. Uši rasečene, levo otkinuto skroz. Rane po ramenima, na grudnom košu, na bedrima, sa znakovima guma njegovog automobila kojim je pregažen više puta. Deset rebara polomljeno, polomljen grudni koš, jetra probušena na dva mesta. Srce je eksplodiralo…” Trideset godina po ubistvu, njegov nesuđeni ljubavnik i ubica Pino Pelozi, koji je tada imao nepunih osamnaest godina, menja zvaničnu verziju, zbog koje je robijao devet godina zatvora. U senzacijalističkom tok-šou programu, na jednom od retkih kanala koji nije Berluskonijev, on čak deluje simpatično i srdačno, dok izgovara: ,,Nisam ga ja ubio. Priznao sam ubistvo pod pretnjom da će mi ubiti roditelje. Pazolinija nisam poznavao.. Pretukli su me, a njega ubili. I bilo ih je trojica, vikali su crkni prljavi komunisto. Pa bio sam dete, šta sam ja znao, ubili su ga, ja sam se plašio, bili su gadni… bio je mrak”, izgovorio je Pino, praveći grimase, da li od bolnih sećanja, griže savesti ili tesnih cipela. U Rimu se oblačimo U prestižnoj Via Condotti koja izlazi na Španske stepenice (Piazza di Spagna) smestile su se sve fensi radnje: Bulgari, Cartier, Prada, Valentino, Gucci, Chanel, Armani i Hermes. Ulica je nazvana po vodovodu (condotti – ital.) koji je vodio do Agripinih termi nedaleko od Pantenona. Za one s plićim džepom pravi izbor su velike robne kuće „Upim“, „Coin“ i „Stada“. Mnoge radnje ne rade u periodu između 13 i 16 časova, jer Italijani posle obilnog obroka odmaraju. A i vrućina je, pa se tada ide u muzeje i galerije. U blizini je i čuveni Caffé Greco u koje su znali da navrate Kazanova, Bajron, Gete, Stendel, Gogolj, Šopenhauer, List, Vagner, Berlioz, Bize, Mendelson. Mesto je toliko bilo posećeno, da je papa Lav XII zabranio ulazak, zapretivši tromesečnom teškom robijom. Al’ se lukavi Grk dosetio, pa je kafu služio kroz prozor kafea. Važno obaveštenje za zavodnike i preljubnike; cvećare rade neprekidno. Jer, ljubav ne može da čeka! U svako doba dana i noći elegantni Italijani, peške, vespama ili kolima hitaju ka mračnom predmetu svoje požude. A do tada, preko mobilnih telefona im pevaju šansone ili operske arije. U karabinjerskim automobilima policajcima nije lako sa šarmantnim koleginicama u elegantnim uniformama. Zato teatralno bacaju šapke na krovove svojih automobila. I šire perje poput paunova. Rimske crkve „Ko si ti?“ Zapita istovremeno trista glasova, dok je dvadeset mačeva blistalo u rukama najbližih sablasti… „Ja sam onaj koji jeste… “ (Žozef Balsam II, Aleksandar Dima) U rimskim crkvama renesansa (preporod) i barok vode ljubav. Barok (“baluka”) označava perlu, sve je bogato i kitinjasto, kako bi potvrdilo moć crkve. Barokne kompozicije su velikih razmera, napravljene od različitih materijala. Formirao se oko teme koja je trebalo da čoveka pokrene na razmišljanje. Da ga dirnu i da ga usmere ka veri. Produbljuje se odnos svetlosti i senke, razvija dramatika i patetika kompozicije, za razliku od statične i smirene renesanse. Javljuju se složene kompozicije i neretko se upotrebljavaju nesimetrične dijagonalne kompozicije. Barok je našao mesto u dvorovima i rezidencijama kraljeva, kao i bogomoljama. Fasade su bogate stubovima i nišama. U jednoj od baroknih crkava (Crkva Santa Frančeska Romana) pronašao sam otiske, koje je po legendi pripadaju svetom Petru dok se molio. U Kapućinskoj kripti crkve Santa Maria della Concezione nalaze se kosturi hiljada sveštenika. Zidovi su ukrašeni njihovim skeletima. Ono što je preostalo od pokojnika (neutrošeni materijal), obešeno je o zidove. Čovek koji je u starosti zaboravio šta je stvorio u mladosti (ili nije hteo da se seća poput Felinija), genije koji je prodro u srž antičke skulpture, umetnik koji je zarad autentičnosti sam sebi podvrgao torturi plamenom, dok mu je ogledalo držao lično papa, započeo je kao najamnik kardinala Borgezea i učenik svog oca Pjetra. Oca koga je zasenio. Naoružan štitom vere i nadahnut snagom krsta stvarao je vanvremenska dela. Ali je isto tako umeo da zbog ljubavnice, s isukanim mačem juri rođenog brata rimskim ulicama. Đanlorenco Bernini (1598.-1680.), barokni majstor koji je, po mnogo čemu iskoračio iz svog vremena, rođen je jednog decembarskog dana 1598. godine u Napulju. „Bolje loš katolik, nego dobar jeretik!“ znao je da kaže. U crkvi Santa Maria in Cosmedin podignutoj u VI veku, na ostacima iz flavijevskog perioda, sa renesansnom fasadom i romasnkim zvonikom, zidove su prekrivale freske, a tavanica je bila oslikana. Izbeglice iz Konstinopolja su ovde vršili bogosluženja. U portiku se nalazi čuvena antička mermerna glava boga mora Okeana sa otvorenim ustima s dva roga (Usta isitine, La Bocca della Verità). Ovaj reljef nekad je krasio obližnji Herakulov hram, a korišćen je kao primitivni detektor laži. Po legendi, kameno lice će odgristi ruku svakome ko slaže. Najupečatljivija scena u filmu “Praznik u Rimu” je ona kada Pek gura ruku u otvor reljefa i izvuče je bez šake. Ana vrišti, a on vadi šaku iz rukava sakoa i smeje se vragolasto. Hepburnin krik nije bio gluma. Šarmantni Pek našalio se s glumicom na početku karijere. Mnogi muškarci na ovom mestu stavljaju na probu vernost svojih dragana. A može i obrnuto. Ne posedujem informaciju koliko je ljudi odavde otišlo bez ruku. Zatim smo se uputili u pešačku zonu (isola pedonale) u samom srcu Rima. U ulici Via del Corso održavale su se demonstarcije. Saobraćaj je bio obustavljen. Vladala je neopisiva gužva, kakofonija zvukova, metež turista i uličnih artista svih boja. Tih tričavih kilometar i po prošao sam probijajući se kroz masu i neprekidno izgovarajući: Scusi! Žurio sam do trga Popolo. Piaca del Popolo je najniža tačka grada i “il nuovo edificio”, prvo mesto gde je Napoleon postavio giljotinu. Večni grad je zagonetan. Često sam nailazio na mnoga obeležja, znamenja, grbove, znake iz raznih epoha. Antički Rim je ostao na 3-20 metara ispod nivoa današnjih rimskih ulica. Recimo, na svakom koraku u Rimu naći ćete natpis S.P.Q.R. kojim je označeno puno toga, od infrastrukturnih objekata, do livenih žigova na šahtovima. Većina turista ne zna šta ovaj natpis označava. U pitanju je „Senatus Populusque Romanus“ (Senat i narod Rima), stari slogan koji je označavao demokratsko opredeljenje građana, a sada je natpis koji označava pripadnost gradu. U crkvi Santa Marija del Popolo, sagrađenoj u renesansnom stilu, 1470. godine, krije se jedna od najbogatijih umetničkih riznica Rima. U kapeli Chigi, drugoj sleva, za koju je kardinal Fabio Čingi (kasnije papa Aleksandar VII) unajmio Đanlorenca Berninija (da završi nedovršeni Rafaelov rad na temu “Lepotice i zveri”). U kupoli sija sazvežđe zvezda i sedam astrnomskih planeta, ispod kojih je dvanaest zodijačkih znakova, paganskih simbola zemlje. Prikazani su i četiri godišnja doba: primavera, estate, autunno i invérno. Na svakoj strani kapele postavljene su po jedna mermerna piramida. Na svakoj piramidi nalaze se mermerni elipsasti medaljoni. U parteru se nalazi krilati skelet koji nosi grb Čangija. Navodno je na ovom mestu bio sahranjen Neron, a na njegovom grobu je izrastao veliki hrast. Mesto je važilo za ukleto, do podizanja crkve. Najveći broj posetilaca, ovde potraži Karavađova dela u kapeli Ceradi: “Obraćanje svetog Pavla” na putu za Damask i “Raspeće svetog Petra”. U automat ispred kapele ubacio sam novčić. Kapela se osvetlila i iz mraka se pojavio sveštenik benediktanac odeven u tradicionalni crni habit s kožnim pojasom. Klečao je i molio se pokorno, pridržavajući se gesla svoga reda “Ora et labora” (moli i radi). Naglo je ustao i potrčao. “Apresto fratello, Lorenzo!”, povikah za njim. Pogledao je u mene zastrašeno, svojim slepim očima, a beonjače mu zasijaše. Pored pripadnosti redu, bio je i član organizacije za međureligiski dijalog, “Monastic Interreligious Dialogue” (MID) (http://www.monasticdialog.com/). Dok smo se rukovali, dodirnuo sam pacem spoljnu stranu njegove ruke. Bio je to tajni znak slobodnih zidara. Hvat. “In vino veritas!”, dodah. “Uvaženi, kada možete pogledati u blato kraj puta i videti nešto osim mulja, kada na licu nesrećnog sabrata na samrti, ugledate još nešto osim greha, kada molite, volite, kada se nadate, kada verujete u sebe, ali i u druge, tada u ruci držite mač protiv zla, a u srcu zvuk pesme! Odbacite, dakle, svaku zlobu i svako lukavstvo i licemerje, zavist i ogovaranja. Đakomo, Volfi i njegov suparnik Saljeri, Svi su oni … Basta! Čudni su putevi gospodnji … Isola… idite na ostvo …. gde je bio izolovan naš brat.” promrsi kroz zube oficir lože, podiže pogled pobožno ka nebesima i izgubi se u tami crkve. Zamislio sam se. Trag je vodio ka Bonaparti i ostrvu Elbi gde je on bio prognan. Prvo mesto na kome su pokušali da se reše vlastoljubivog Napoleona Stigavši na ostrvo 4 maja 1814. godine, praćen telesnom gardom, počeo je da ga prilagođava sebi. No ni to ga nije usrećilo, zadržao se tamo samo devet meseci. Pomalo pometeni izašli smo iz crkve. Tamo nas je dočekao još jedan obelisk faraona Ramzesa, donešen u vreme vladavine Avgusta. Veliki trg na kojem se nalazi istoimena crkva projektovan je u XIX veku. S druge strane trga s obe strane Via Corso stajale su dve identične crkve, Santa Maria in Monte Santo i Santa Maria dei Miroacoli. Crkva Santa Marija del Mađore izgrađena je u V veku, kao najveća ranohrišćanska bazilika. Na orginalnu fasadu Fernando Fuga je oslonio dvostruku lođu tetaralnog efekta, citirajući Berninija. Unutrašnjost je mermerna sa kasetnom tavanicom koju pridržavaju 36 jonskih stubova Juninog hrama. Romanski zvonik ove crkve najviši je u Rimu (75 metara). U spomen na noć 5. avgust kada je iznenada pao sneg, svake godine u crkvi se bacaju bele cvetne latice. Ako pogledate jednu nadgrobnu ploču na podu, videćete da ovde počiva porodica Bernini. Ispred Isusovih jasnlica nalazi se spomenik papi Piju IX u molitvi, izrađen u pozlaćenoj bronzi. Ovde je mir pronašao i papa grditelj Sikst V, koji počiva u ovdašnjoj Sikstinskoj kapeli. Pod oltarom se od VII veka čuvaju relikvije iz vitlejmske pećine. Kapela Paulina smatra se najlepšom kapelom u svetu. U sakristiji se nalazi turska zastava, koju je hrišćanska vojska zarobila u bici kod Lepanta. Nekada je iz ove crkve papa delio blagoslov “Urbi et Orbi”, a i danas je krase najstariji rimski mozaici. Crkva San Pjetro in Vinkoli (Sv. Petar u lancima) čuva lance kojima je bio okovan ovaj svetac. Oni su izloženi u konfesiji, ispod hora. Jedne kojima je bio vezan i druge rimske. Kada su stavljene jedne pored drugih, u XIII veku, čudom su se spojile. Unutrašnost je dekorisao Mikelanđelo, a pred čuvenom statuom helangelovog Mojsija (1514.-1516.), tadašnji papa je preklinjao umetnika da završi posao, kako bi otpočeo sa oslikavanjem tavanice vatikanske Siksinske kapele. Materijal za ovo remek delo Mikelanđelo je u Karari birao čak osam meseci. Jevrejski vođa zaleđen je u trenutku kada se sprema da razbuca ploče s deset zapovesti, iznerviran ponašanjem svog naroda. Ispred crkve Santa Maria Sopra Minerva, retkog primera gotike u Rimu, koja se nalazi na istoimenom trgu, nalazi se još jedno Berninjevo delo, koje odmah izmami osmeh. “Slon koji nosi obelisk” (1666.1667.). Završio ga je Erkola Ferate. Ako se ne varam, ovo je duhovita opaska na prodor kartaginskih trupa preko Alpa. Egipatski obelisk je simbol zraka Sol-a. A slon je bio atrakcija u XVII veku. Ali i antički simbol pameti i pobožnosti. U samoj crkvi je Mikelanđelov “Uskrsli Isus” toliko stvaran, da su morali da mu opašu komad tkanine oko bedara. Iz moralnih razloga. Berninijeva skuptura “Sveta Tereza u zanosu” iz kapele Kornaro, crkve Santa Marija dela Vitorija, prikazuje sveticu, na oblaku, u trenutku u kom joj je anđeo zario koplje u srce. Anđeo heruvim deluje istovremeno i nežno i okrutno. Naručioci ovog grandioznog umetničkog dela, porodica Kornaro (venecijanski patrijarh, kardinal Federigo Kornaro, njegov otac, dužd Đovani i šest kardinala članova porodice), celu scenu voajeristički posmatra iz udobnih operskih loža i domunđava se. Zidovi su pokriveni obojenim mermerom u tonovima zagasite žute, sive i zelene, a najefektivnijii su u blizini svetice. Karmelićanska reformatorka i svetica, ležala je na leđima, nemoćna, zabačene glave, otvorenih usta i sklopljnih očiju u delikatnom trenutku mističnog iskustva: “njegovo veličanstveno zlatno koplje, a na vrhu gvozdenog šiljka bio je plamen…nekoliko puta se zarilo u moje srce… prodrlo u moju utrobu… Bol je bio tako živ i jak, da sam zajecala i poželela da ne prestane…” (Unutrašnji zamak, Tereza od Avile (1515.-1577.)) Nešto mi je ovakva duhovna spoznaja poznata! Bespolno telo razgolićenog anđela, kovrdžave kose, jednom rukom otkriva Terezinine grudi skrivene u haljini od grube tkanine. Celu scenu čine još impresivnijom, pozlaćeni zraci u pozadini, koje osvetljava svetlost iz prikrivenih izvora. Skulptura deluje tako bestežinski lako, teatralno, kao da lebdi. Bernini je bio zadovoljan svojim delom, tvrdeći da je to nešto nalepše što je izradio. Dok je ležao bolestan, posetio ga je papa i posavetovao ga da se što pre oženi i dobije prinove, kako bi se njegovo božansko delo produžilo. Na to mu je umetnik odgovorio da su skulpture njegova deca. Izgleda da se maja 1639. godine predomislio i oženio sa duplo mlađom Katarinom Tecio. Brak je izgarao strašću, pošto su dobili jedanaestoro dece. Bernini je napravio i projekte za Luvr, koji nikada nisu realizovani, jer se nisu uklopili u pariski šmek. Neposredno pred smrt Berniniju se paralizovala desna ruka. Kakav je to maler bio za jednog genija! Alberto Moravija rodio se u Rimu 1907. godine. S devet godina obolio je od tuberkuloze kostiju, koju je preboleo tek 1925. godine. Zbog bolesti školovao se s prekidima. S gorčinom je konstatovao: “Ono što oblikuje naš karakter jesu stvari koje smo primorani činiti, a ne one koje činimo svojom voljom”. Roman “Ravnodušni ljudi” izazvao je kontroverze, a fašistički režim ga je osudio. Zato se pisac otisnuo na put, lutajući starim kontinentom. Stigao je da se par puta i oženi; bio je sa dve književnice, dok se nije skrasio sa, četrdesetpet godina mlađom Karmen. Optuživan da je “nemoralan pisac”, po izlasku romana “Maskarada” (oštre satire na temu diktature u imaginarnoj srednjeameričkoj zemlji) zabranjeno mu je da se u novinama potpisuje svojim imenom. Jedna od ikona italijanskog društva je i porno diva i bivši poslanik u parlamentu Ilona Staler, poznatija pod imenom Ćićolina. Radila je za mađarsku obaveštajnu službu, a stigla je i da objavi biografiju pod pompeznim naslovom “Per amore e per forza”. U njoj je priznala da nije stigla sve ovo da uradi, da bi se bacila na arheologiju. “Već u pubertetu sam se u seksu osećala moćno”, ponosno dodaje Ćićolina. Zavela je mnoge kolege italijanske političare, a njenim čarima nije odoleo ni sin iranskog šaha, koji joj se odužio darivajući joj dijamante. Sumirajući svoju karijeru izjavila je: “Bila sam naivna, ali to je zato jer sam vrlo romantična osoba. Nažalost, to niko ne primjećuje”. U blizini drevnog Pantenona, u Via die Pastini, pili smo odlično domaće vino u bokalu, vino koje je bilo dostojna uteha za jadnu životinju, koja se žrtvovala zarad sjajnih kobasica, koju su poput vojnika pratila zrna pasulja. Sedeli smo na ulici, pored nas su prolazili turisti, čak i biciklisti. Uveseljavali su nas svojom muzikom Cigani i simpatični dedica u kariranoj košulji, s gitarom i usnom harmonikom oko vrata, koji je pevao napolitanske pesme. Sjajan brak, venčavanje hrane i vina, krunisao je neprevaziđeni tartufo sladoled s trga Navona. I tako na kraju boravka u Rimu, zadovoljno zapevah poput Dina Martina: “City of a million moonlit places, City of a million warm embraces, Where I found the one of all the faces, Far from home! Arrivederci Roma, It’s time for us to par…”

Otkrijte Toskanu

 „Naša stvar je tajna unutar tajne,

Tajna nečega što ostaje skriveno,

Jedna tajna koju samo druga može da razjasni,

To je tajna o tajni, koja se zadovoljava tajnom"

 

(6 imam, Džadar el Said)

 Italijanska čizma potopljena je  u mora: Jadransko, Jonsko, Ligurijsko i Tirensko. Sva su deo Mediteranskog. Kičmu Italije čine Apenini, koji se prostiru od Đenove do krajnjeg juga, Kalabrije i Sicilije. Pre oko 100 miliona godina, tropsko more pod imenom Tethys prekrivalo je oblast koju sada zauzima Apeninsko poluostrvo. Okean je počeo postepeno da se povlači, usled vulkanskih aktivnosti i zemljotresa, i tu su ostale različite naslage, među kojima krečnjak, dolomit i peščar, kao i veliki koralni sprud na severoistoku od kojeg je kasnije nastao planinski venac Dolomiti. Ako planinarite često ćete naići na aromatično bilje poput lavande, ruzmarina i timijana.

 Italija je administrativno podeljena na 20 regiona, koji manje više odgovaraju nekadašnjim istorijskim oblastima. Takva je i Toskana zemlja živopisnih predela isprepletanih brda i brežuljaka, postojbina čuvenog Kjantija. Ime je dobila po etrurskom plemenu koje je naseljavalo ove prostore u VIII veku p.n.e.

 Grčki Dionis ima svoj rimskog pandana, Bahusa. Nastao od dve majke, jedne iz čije je utrobe potekao i vrhovnog božanstva, u čijoj se butini krio. Stamen i veseo, s krunom od vinove loze, putuje jašući na burencetu punom vina, koje povremeno ispija u društvu nimfi, mladih putenih devojaka. Venera i Bahus su jedina božanstva koja su preživela veliko čišćenje hrišćanskih moralista. Stoga ne čudi, što su ovim božanstvima i katolici i pravoslavci posvetili praznik. Sveti Valentin veliča ljubav, a sveti Trifun vino. I nije slučajno što se obeležavaju istog dana. Jer u pitanju je ista stvar, proslava života samog. U vinima s brežuljka Klasiko uživalo se od rimskih vremena. Prvi zapisi o Kjantiju potiču iz 1404. godine, kada je bure ovog vina poslato u Prato. Dekretom velikog vojvode iz 1716. godine definisan je region u kojem se proizvodi, a 1960. ovo vino je dobilo oznaku kvaliteta DOCG.

 Ovaj nektar spravljen od osunčanih plodova grožđa, budi u čoveku mnogobrojne inspiracije, od ljubavnih do umetničkih. I slavi svaku vrstu radosti od osnovne životne. Vino koje me je svojim bukeom podsetilo na miris snene riđokose devojke u Košutnjaku, jedne sparne majske večeri ispod kestena, a pre iznenadnog pljuska.

 Arheolozi su pronašli amforu s vinom koje datira iz 182. godine p.n.e. Nije mi baš jasno što su se Eva i Adam zlopatili s jabukama. Priznajem, zdrave su, ali voćka sladostrašća je, definitivno, grožđe. Erotski crteži od davnina prikazuju pohotne ljubavnike, koji cede grožđe na punim dojkama i zaobljenim stomačićima svojih metresa. I onda požudno ližu opori sok s njihovih tela, najstarijih putira. Jamačno, grožđe i vino su simboli putenosti. Posle Tridentskog koncila, listovima vinove loze okićeni su polni organi statua. Skivajući ih od radoznalih pogleda i štiteći ih kao što loza štiti grožđe do berbe. Grožđe koje se polaže u košare. Isto ono koje su, nekada, gnječile, nežne, ženske noge, istiskujući iz zrna plemeniti sok. Dajem carstvo nebesko za ustreptali pogled u tami, ukus vina udvoje i slast prvog poljubca, slađi od čokolade. Jer, ono što učinimo za života, ima odjeka u večnosti. Neka sam proklet!

 Isola Elba

 "Bio sam moćan dok nisam video Elbu"

(Napoleonov palindrom na engleskom)

  Elba je treće po veličini ostrvo u Sredozemnom moru i predstavlja Nacionalni park Toskanskog arhipelaga (Parco nazionale Arcipelago Toscano). Na obale ovog ostrva će se iskrcati 1814. godine Napoleon posle abdikacije i zadržati na njemu devet meseci. Živeo je jednostavnim životom u Villa dei Mulini.

 Posle uzbudljivog putovanja trajektom, naš autobus je počeo da se penje u brda. Morska obala je bila sve dalja, a mi sve bliže nebu. Samo je ono bilo granica. A mi željni da se ratosiljamo prtljaga i konačno predahemo. Tako smo stigli do simpatičnog seoceta San Piero i smestili se u udoban apartman. Kuhinja, kupatilo, čak i veš mašina. Čari civilzacije. Nešto što odmah izmami osmeh kada ste duže na putu. I tako odeća je otišla na kupanje, nešto smo rešili i da skuvamo, da zapalimo sveće i otvorimo već ohlađeno belo vino kada se na vratima apartmana pojavio vlasnik:

 "No cucinare!" bez osmeha je ispalio. Rile je pobegao da Sandi pomogne oko peglanja, a Dušica mi je uputila pogled u smislu "pusti budalu! ".

 Izgleda da ni on nije bio raspoložen za dužu raspravu i uz odmahivanje rukom otišao je svojim putem. Tada sam saznao da se bunio što kuvamo. A pri tome je veš mašina radila sve u petoj brzini. Složio sam se sa Dušicom i nastavio sa spremanjem večere. kada su ulicom prošle dve crnokose Italijanke i uzviknule:

 Adamo a ballare stasera?

"Bene! Alla salute! " odgovorih im veselo. Čekala nas je bogata ostrvska trpeza i ples do zore. Džabe smo se mučili. A tamo igraju svi; od deteta do najstarijeg, poletno, bez lažnog srama, uživajući u svakom koraku.

 Posle zavodljivog, ali zahtevnog Rima, nastupili su trenuci opuštanja na Elbi. Obišli smo simpatična ribarska seoca, kupali se u Tirenskom moru, sunčali na rajskim peščanim plažama razuđene zapadne obale. S nevericom se pitao kog je vraga, onaj niski kompleksaš tražio odlazeći odavde? Vlast je, očigledno, neizlečiva i maligna bolest. Očigledno su od davnina znali da ovde može da se uživa. Ostrvo je bilo naseljeno još od etrurskih vremena. Gvožđe sa ovog ostrva koristilo se za izradu oružja rimskih legionara. Letuju ovde i Španci od kraja XVI veka, pa ih smenjuju Francuzi. Bečkim kongresom ostvo pripada Velikom vojvodstvu Toskane, da bi od 1860. godine konačno ušlo u sastav Italije. Popeli smo se na planinu Kapanjo visoku 1018 metara, uživali u predivnom pogledu na francusko ostrvo Korziku, obišli muzeje u Portoferaju i Marćanu. Mešaju se intezivni mirisi čempresa i bora, dok plava pučina spava. U senci četinara, zaklonjeni od jakog sunca, jedemo smokve i lubenice.

 Još jedno kupanje na mestu gde je to i Napoleon činio, osveženje u taverni i brzo do luke. Tamo nas je već čekao živopisno iscrtan trajekt da nas prebaci do kopna.

 Magija pet čudesnih sela

  

"Italija, ona prava. plaha i mirisna, leži negde na dnu nebesa, a strance dočekuju njene sluškinje"                           (Ljubav u Toskani, Miloš Crnjanski)

 Livorno, drugi po veličini grad u Toskani, je žestoko bombardovano pri kraju II svetskog rata. Gradsko jezgro je obnovljeno po orginalnim planovima. Ima dve tvrđave, jedna je u gradu, a druga u luci. Železnička stanica izgrađena je u Art Nuvo stilu. Restorani nude odličnu morsku hranu, pogotovu kod stare luke, a ribice možete pogledati i u akvarijumu. Iz ovom mestašceta potiče čuveni slikar Modeljani.

 Po Crnjanskom u Pizu, srednjovekovni trgovački centar stiže se u čudnom raspoloženju, sa željom da se "strmoglavi u vazduh gde više ništa ne boli" pošto je, "strast koja podjednako potresa kolena devojačka, rebra hrtova i krila buba" izmoždila i njegovo telo. Bogami i mi smo na ovom putešestvju svašta doživeli. Još dodaje: "neka žuta jara, što se diže sa zemlje, pala je na plava kubeta, koja mi se, pri dolasku, pričiniše, sunčana i zarđala, kao stari pizanski oklopi. " Odakle se trgovalo s severnom Afrikom i Španijom.

 Na Polju čudesa (Campo dei Miracoli)  nalazi se gradska katedrala Duomo, s jedinstvenim Krivim tornjem (1173.-1360.). Gradnja romanske katedrale finansirana je sredstvima pribavljenim u pobedničkom pohodu na Saracene iz Palerma 1063. godine. Kako bi tek izgledala da od šest otetih brodova prepunih robe nisu zapalili pet. Fasada je izrađena od mermera blede limun žute boje iz obližnjih kamenoloma. Ima tu i antičkih detalja, delova preuzetih s rimskih građevina, smenjuju se korintski i jonski stubovi. U horu, sa leve strane, jedan stub od porfira sa kapitelom ukrašenim prizorom dece koja igraju jasno otkriva svoje pagansko poreklo. Kupola neobičnog oblika ima oko 107 metara u obimu i oko 55 metara u visinu. Ako se ne varam, ovdašnja krstionica je najveća u Italiji.

 Međutim najpoznatiji je Krivi toranj (Torre pendente di Pisa), čije je temelje postavio čuveni arhitekta Bonano Pisano (Bonanno Pisano) avgusta 1173. godine. Ova 58 metara visoka mermerna kula. nakrivila se kada se stiglo do trećeg sprata. razloge za to treba tražiti u peščanoj podlozi i podzemnim vodama. Arhitekta je volšebno nestao, a radovi su obustavljeni. Nastavak gradnje bio je obeležen naporima da se toranj ispravi, pa je zato zadobio oblik banane. Debljina zidova pri dnu je 4.09 m, a pri vrhu 2.48 m. Toranj je iskrivljen za 5,5%. Težina tornja je procenjena na oko 15 tona. Zvonik ima 294 stepenika. Galilej je bacao predmete različite težine s tornja, kako bi proverio Aristotelove teorije. Sve nedoumice razrešio je Njutn. 

 Do 1990. godine toranj Pizi se toliko nakrivio da su zvaničnici morali da ga zatvore za posetioce i pokrenu sanacione radove. Opasali su toranj  jakim čeličnim užadima. Ništa se nije promenillo. Stoga su počeki pažljivo da čakaju oko temelja, izbacujući zemlju i učvršćujući toranj tegovima teškim po nekoliko tona. Cela akcija koštala je preko 50 miliona nemačkih maraka. Tako su uspeli da smanje nagib za 44 centimetra, vrativši toranj u položaj koji je imao 1838. godine. Ponovo je otvoren za posetioce decembra 2001. godine. Posetili smo Museo della Sinopie i razgledali prodavnicu suvenira. Na gradskom groblju pokopani su krstaši nastradali pri povratku iz Svete zemlje. Botanička bašta je jedna od najstarijih u Evropi.

Ligursko primorje je uzak pojas koje se spušta od obronaka Alpa i Apenina. Na njemu se nalazi jedinstveni kompleks od pet živopisnih mestašca pod nazivom Činkve Tere (Cinque Terra:Monterosso al Mare, Riomaggiore, Vernazza, Corniglia i Manola). Onaj nacionalni park i jedinstveno etno-geografsko područje je od 1997. godine pod zaštitom UNISCO-a. Može se obići železnicom ili trekingom. Staza Sentiero Azzuro ukupno je duga 4 kilometara. Jednodnevna ulaznica za nacionalni park podrazumeva i prevoz železnicom. Najveće mesto je Monterosso al Mare s mondenskim peščanim plažama. No sva mesta su vrlo živopisna, s raznobojnim kućama i veličanstvnim vodopadima cveća. Doima se kao da izrastaju iz mora u kojima se ogledaju, svesna svoje lepote. Gastronomska ponuda je za divljenje, a nikako ne propustite sladoled. Nije loše posetiti i neku vinariju. Mi smo se odlučili za onu u Riomađioreu, Via San’t Antonio 72 (www.possa.it). Od Riomađiora do Manarole, isklesana iz stene, vodi Ulica ljubavi ("Via dell’Amore") Zbog nje smo i došli ovde. Krenuli smo uz stazom koja je vodila uz samu obalu, uživajući u prekrasnom pogledu. U tunelima razgledamo murale, a na samoj obalskoj ogradi nalazimo katanaca s natpisom: "La Amore eterno" (večna ljubav).

Zagledao sam se u katanac, ključ nisam imao pa sam pogled skrenuo ka pučini i zamislio se. Iz daljine su dopirali zvuci Mocartove "Čarobne frule". Ne, ljubav se ne zaključava, ne utamničava, već se srce otvara. Srce nije od leda il’ stakla. Ali nije ni kao jetra, da se oporavi posle pijanstva. Kupidon pažljivo bira svoje žrtve, a onda je nemilosrdan. Stvari umiru same od sebe. Od dosade i ravnodušnosti. Nastaju iz navike, a umiru bez krivice i griže savesti. Upoznao sam nemire noćnog iščekivanja, očajanja poslednjih poljubaca, prazninu tišine, tupi bol neuzvraćenih osmeha, ples lakih žena, podsmeh lažnih nežnosti. Moji anđeli i demoni. Trebao sam da naučim da živim sa njima. Onda sam i sebe otkrio u njima. Shvatio sam da moram da ih obuzdavam i po potrebi puštam. Jer i jedni i drugi stanuju u nama.

 „jer najveća njegova pobeda je poverovati da ne postoji… "

 Kada je Isus hteo od zemlje da napravi nebo, ljudi  su ga, uplašeni, ubili. Put se završio u simpatičnom kafiću na samoj litici u trenutku kad je Sunce nestajalo u moru. No nije bilo mnogo vremena za romantiku. Iz obližnje stanice oglasio se voz. 

 "I’ve lived a life that’s full

I traveled each and every hightway

And more, much more than this

I did it my way.

 Regrets, I’ve had a few

But then again, too few to mention"

My Way, Frenk Sinatra)

 

Osmeh palog anđela

 

Po povratku u hostel okupili smo se da razmenimo utiske i otpevamo par pesama. Već smo duboko zašli u noć, kada smo zakljućili da treba malo i da se odmorimo. Po mrklom mraku, potrčao sam, odlepio se od zemlje i poleteo… Zamahnuo sam još par puta krilima, a onda….

 

Regione Liguria, La Spezia

S. Andrea-Medicina D’Urgenza

Data Apertura Cartella: 22/07/2009 10:44

Assistito: Peric Nenad Sesso: M Nato il 16/05/1964 a Serbia Residente a: Serbia

Unità Erogante: Ortopedia e trautomatologia

Prestazioni: Visita Ortopedica

Diagnosi: – frattura del capitello radiale-

Medico richiedente: Prattico Luca

 Nalazio sam se u mestu gde sam hteo da postanem anđeo, a prošao poput Ikara. Delal i Ikar su uz pomoć dva para krila, sačinjenih od perja i voska, pokušali da lete. Sve bi bilo dobro da nisu poželeli da lete previše visoko. Toplota sunčevih zraka je istopila vosak.

 "Ko visoko leti, preko žardinjere pada!"

 Setih se gatare iz Ankone i njenog proročanstva. Setih se i grčkog imena za Ankonu (Αγκων) što označava lakat. Napokon  setih se i Karavađove Ciganke iz Kapitolskog muzeja I sve mi bi jasno. Al’ kakva korist od toga! "Bog igra jamb s nama", pomislih pokušavajući da ignorišem bolove; "Ono što nas ne ubije, to nas osakati".

 "Čovek se na sve privikne i to brže nego što se nada…"

(Predvojeni vikont, Italo Kalvano)

 Stavili su mi gips i pretvorili u Berninijevog anđela. Posle posete bolnici otišli smo da Portovenerea, mesta koje je ime dobilo po boginji Veneri. Ovo romantično mesto, sa strmim ulicama između živoposno okrenčenih kuća bilo je u totalnoj suprotnost s mojim trenutnim stanjem. Pošto sam bio diskvalifikovan od sportova na vodi, utehu sam potražio u bogatom dnevnom meniju. Onda sam otišao u crkvu San Lorenca iz XII veka, da pripitam nebesa za razlog mog sinoćnog samožrtvovanja. Skulptura iznad vrata na kojoj je prikazan svetac koga živog roštiljaju, nije nagoveštavala ništa dobro. 

 Portofino mesto fino

 Nedaleko od Đenove nalazi se gradić Portofino, mesto s nešto više od petsto stanovnika, omiljeno odredište elite. Ovo ribarsko naselje, postojalo je još u vreme Rimljana. U to vreme zvali su ga Portus Delphini jer je, po jednom starom latinskom rukopisu, u njemu boravilo mnoštvo delfina. Ovaj gradić, utonuo u zelenilo, smešten na strmim liticama i veličansvenim pogledom na mora nudi mediteransku klimu i mediteransku kuhinju. Mnoge slavne ličnosti boravile su ovde: Gi de Mopasan, Fridrih Niče, Klerk Gejbl, Greta Garbo, Elizabeta Tejlor, Ričard Barton, Ketrin Denev, Rodžer Mur, Naomi Kembel, tenor Andrea Bočeli. kao i holandski, belgijski ili danski kraljevski supružnici.

 Prošli smo i pored Berluskonijeve vile, gde on prima strane državnike i vesele devojke. Krenuli smo od gradskog trga i nabasali na prestižni restoran "Pitosforo" ulici Molo Umberto. Ovde isto možete sresti poznate, ali što je još važnije probati čuvene pogačice sa sirom i ribu s pinjolama, maslinama i kaparom. Zatim smo posetili crkvu San Giorgio iz XII veka, koja je potpuno uništena krajem II svetskog rata. Na sreću, obnovljena je, a danas se u njoj čuvaju relikvije zaštitnika grada San Đorđa.

 Castello Brown, dvorac koji su sagradili stari Rimljani, nakon mnogobrojnih vlasnika, 1870. godine postao je vlasništvo britanskog konzula sira Montanja Jetsa Brauna. Opština Portofino otkupila ga je 1961. godine i u njega smestila gradski muzej. U njemu ćete pronaći nekoliko predmeta koji su pripadali Frederiku Feliniju. A onda prošetajte njegovim čudesnim vrtovima.

 

Na obalama jezera Komo

 „Dole su bili kosevi i poneki vrabac, muvali su se nešto po lišću i niskom žbunju, na stablima detlići i čvori na granama; gore po krošnjama, ptice koje ne poznajem, ali i svuda poznati gavranovi. Malo iznad šume, galebovi su prelazili s jedne strane jezera na drugu…"

(Srđan Valjarević, Komo)

 Jezero Komo (Lario) leži u podnožju Alpa, na nadmorskoj visini od 199 metara i nalazi se na dvadesetak kilometara od Milana. Jezero zauzima 146 kvadratnih kilometara. Najveća dubina jezera je 410 metara. Na južnom delu grana se u dva izdužena rukavca. Priobalni jezerski pojas ima sve karakteristike subalpske klime, a jezero je bogato pastrmkom. Idilični pejzaži planinskih vrhova koji se ogledaju u mirnim vodama jezera. Uz jezero su nanizana, poput bisera, turistička mesta Leko, Komo, Lađio, Menađio. Početkom XX veka jezero je postala fensi destinacija za evropske turiste. Ovde je i Džordž Kluni, ove godine provodeći odmor u svojoj vili na obalama Koma, slomio ruku. Izvini Džorž, ali eksluziva je samo moja.

 Grad Komo nastao je na močvarnom terenu koju su formirale tri reke (Kozia, Valduče i Aperto). U V veku p.n.e ovde stižu Gali. Po spisima Tita Olivija podigli su čak 28 utvrđena zamka skocentrisana oko Comum Oppiduma. Rimljani zaposedaju ovu oblast 196. godine p.n.e, i grade Novum Comum. Za vreme vladavine Cezara, Komo naseljava oko 500 Grka, koji razvijaju poljoprivredu, a ruševine iz tog perioda još se mogu videti u dvorištu škole. Crkva svetog Karpofora, zidana u romaničkom stilu, podignuta je na temeljima paganskom hramu posvećenom Merkuru. Crkva svetog Abondija nikla je na mestu stare crkve posvećene svetom Petru i Pavlu, Sazidan je i  zamak Baradelo, kao i Vrata tvrđave, impozantan ulaz u tvrđavu visok četrdeset metara. Dolazak Španaca predstavlja najmračniji period istorije. Grad doživljava oporavak za vreme austrijske vlasti i na kraju pripada Italiji.

 Katedrala Duomo na trgu Cavour iz XIV veka građena je u gotsko-renesansnom stilu. Pored nje je već postojala gradska većnica (XIII vek). Penjem se usinjačom do vidikovca i razgledam prelepe vile (Salacar, Saporiti -u kojoj je Napoleon prenoćio prilikom posete Komu). Otkrio sam čuvenu Tadolinijevu skulpturu "Kupidon i Psiha" iz 1834. godine. Predveče sam iskoristio da posetim izložbu ruskih slikara (Šagal, Kandinski, Malivič) u neoklasičnoj vili Olmo. Ova vila ugostila je centar za nauku "Aleksandar Volta".

Dugokosi gitarista, svirao je na glavnom trgu u Komu. Pesme poput "I’m the Great Pretender", "Heroes" i sličnih. Iznenada, tamni oblaci nadvili su se nad gradom. Ptice su se uznemirile. Prolomio se grom. Prozor sobe otvorio se snažan vetar. Nebo je osvetlila plavičasta svetlost munje. Iznenada je počeo je snažan letnji pljusak. Nebesa su se obrušila na smrtnike.

 „Ništa nije važnije od današnjeg dana" (Johan Voffgang fon Gete)

 Sunce je opet obasjalo plave vode jezera Koma, a dok ne nestane iza moćnih Alpa, čekao nas je još jedan dan i još jedna avantura.

 Šta se jelo na "Tajnoj večeri"?

 

"Urbani pejzaž postaje sve ružniji. S jedne se strane preteruje u poštovanju pejzaža, da bi se zatim bez promišljanja i na brzinu izgradilo mnogo novih objekata, koji na kraju izgledaju nakaradno. Gradovi više spadaju u domen prirodno lepog, a ne umetnički lepog koje je takvo kakvo jeste: ne možete ga promeniti. ne možete uzeti Mikelanđelovu Pjetu i na nju staviti karabinjersku kapu. Mislim da danas niko ne bi poveo rat radi lepe Helene, naravno, uz pretpostavku da je i onaj pravi poveden zbog nje, a ne zbog Parisove i Menelajeve požude. "                                                             Umberto Eko

 Ime grada potiče od keltskog Medelhan, kojom se označavala oblast između reke Olone i ondašnjeg grada Seveso. Milanom su vladale moćne porodice Viskonti i Sforca. Milano je moderan i industrijski grad izgrađen u koncentričnim krugovima. Drugi po veličini grad u Italiji, finansijski i modni centar. Mesto gde je Musolini sa svojom ljubavnicom Klarom Petači, obešen naglavačke na pijaci, dok ga je razjarena gomila kamenovala. Ali i mesto u kojoj se nalazi čuvena milanska Skala, neoklasicistički teatar podignut 1778. godine, po nacrtima arhitekte Pjermarinija. Sala je dimenzija 22×24 metara, visoka 4 metra s 3600 sedišta. Nalazi se na istoimenom trgu i ima lepu prodavnicu suvenira i pozorišni muzej. Svečano otvaranje scene ovog teatra je 7. decembra, na dan svetog Ambrosia, što je i dan grada Milana, a karte za godišnju premijeru se kupuju šest meseci unapred.

 Ovde je Leonardo, na svežem malteru, stvorio jedno od najpoznatijih slikarskih dela "Tajnu večeru", Milanskim ediktom 313. godine ozakonjeno hrišćanstvo, a Napoleon primio italijansku krunu 1805. godine. U srednjem veku ovde je cvetala proizvodnja i trgovina. Ovde je Makaveli udario temelje moderne politike. Ne znam da li je to razlog što su ovo mesto izabrali fašisti, ali i "Crvene brigade" 1970. godine za svoje sedište. Anglo-američki bombarderi, 1943. godinu u avgust, žestoko su bombardovali grad, oštetivši pritom i neke od najlepših zdanja koja predstavljaju simbole grada.

 Gradska katedrala Duomo je najveća građevina u Italiji, ako pođemo od toga da se crkva svetog Petra nalazi u Vatikanu i druga najveća gotska katedrala u svetu. Čipkasto zdanje dugo 157, a široko 92 metara. Njena izgradnja otpočela je 1386. godine, a završena tek pod Napoleonom 1809. godine. Bronzana vrata u reljefu prikazuju život Bogorodice i svetog Ambrozija. Unutrašnjost crkve je bogato dekorisana, a do čipkanog krova se stiže strmim stepenicama ili liftom. A tamo vas čeka čak 2.244 statua. Lepo pogled na crkvu pruža se sa susedne robne kuće, koja na najvišem spratu ima lep restoran s baštom. Posetite i kriptu i crkveni muzej.

 Galerija Vitoria Emanuela (Galleria Vittorio Emanuele) je verovatno najlepša tržna arkada (šoping mol) u Evropi. Sagradio ju je 1865. godine Vitorio Emnauel II. Pod s zodijačkim mozaicima i kontinentima (Evropa, Afrika, Azija i Amerika) predivan je kontrast prozračnoj staklenoj kupoli. Unutrašnjost krije kreacije svih modnih kreatora koji drže do sebe. Vitra trg mesto je gde je neospešno okončan pokušaj da žene zauzmu najvažnije mesto u rimokatoličkoj crkvi. Majfredu di Pirovan, nesuđenu ženu papu, inkvizicija je spalila 1300. godine baš na ovom mestu. Obilazimo Pjacu de Merkanti gde se nalazi gradska kuća i zamak Sforzesko iz XV veka.

 Od glavnog trga sa katedralom ulice se zrakasto šire prema industrijskim četvrtima smeštenim na periferiji grada. Ušuškana i povučena, skrivena iza malog trga, nalazi se renesansna crkva svete Marije Gracije iz XV veka, u čijoj trpezariji se  nalazi  Cenacolo, "Tajna večera". Naravno, ni ovde ne bismo ušli da, predhodno, nismo rezervisali ulaznice. Nije loše to uraditi ni dva tri meseca pre posete Milanu. Što je sigurno, sigurno je.  Slika je zaštićena, tako što su  posete vremenski ograničene, a temperatura vazduha se neprestalno kontroliše. Nema reči da se opiše njen uticaj na čula. Prvi utisak je u vezi njene veličine i jednostavnosti. Slika prikazuje trenutak kada Hrist objavljuje apostolima da će ga jedan od njih izdati. Dvanaest apostola, dvanaest zodijačkih znakova. Svaki učenik simbolizuje sazvežđe, a Isus sunce. Katarski sakrament u samom centru dominikanskog manastira.

 

Apostoli naslikani s likovima tadašnjih jeretika  i nekih pagana oslikanih na malteru. Ova čuvena pravougaona slika prikazuje trinestoro ljudi koji sedi za stolom. Figure su toliko žive, da svakog trenutka očekujete da progovore. Umesto krstitelja Jovana naslikan je najverniji Isusov partilac, dugokosa riđokosa Marija Magdalena, koja ga je jedina pratila na Golgoti.  Ona koja je „prosvetljena", pravi naslednik Isusa na zemlji. Nažalost, konzervativna crkva potpuno je poništila ženski princip. Naravno to je bilo delo sujetnih muškaraca kojima nisu odgovarale jake žene. Lik Mariji Magdaleni pozajmila je milanska grofica Elena Crivelli. Petar drži nož, a onaj koji će ga izdati vreću s novcem. Isus i Juda pružaju ruku ka istom tanjiru. Naravno, Leonardo je naslika i sebe, Okrenuo je leđa mesiji.  Tu je i Platon kojem se veliki umetnik divio. Na stolu je od hrane ruba, ranohrišćanski simbol.

 Špekuliše se da je Leonardo bio katarski partuits. Katari (katharos=čisto, gr.) veruju da i životinje imaju duše, doduše pokojnih ljudi, koji su za života zgrešili. Time su dobili drugu priliku za iskup, pa je nemoralno ubijati životinje. Stoga ne jedu ništa šta je plod snošaja (meso, mleko, jaja). To je bio pasivni oblik njihovog učenja. Nažalost postojao je i aktivni, stravični ritual, kome su pribegavali u slučaju da nisu bili u stanju da žive u skladu s svojim uverenjima. Tada bi pribegavali „enduri", samospaljivanju. Ne veličaju krst, smatrajući da ne treba obožavati sprave za mučenje. Ne krste se, sve obrede zamenili su jednim „cosolamentum-om" koji je poput tajnog koda ugrađen u „Tajnu večeru". Katari su od životina jeli samo ribu. Po njihovom učenju crkvu su zaposeli trgovci  u mantijama, isti oni, koje je Isus najurio iz jerusalimskog hrama. Vrovali su u tajnu večnog spasenja, u reankarnaciju. Stoga veruju u drugi Isusov dolazak (parasiju). Propovedali su siromaštvo, povratak ranohrišćanskim vrednostima, eliminisanje crkve kao institucije i ukidanje klasnih razlika. Rani komunisti. Crkva se svom svojom snagom obrušila na jeretike. Nije u pitanju bilo samo subverzivna učenja ove braće. Mnogo strašnije bila je mogućnost da se crkve liši novca i stečenih privilegija. Početkom XII veka katari su se razmileli širom Mediterana. Posle pobede krstaša  nad katarima na jugu Francuske, jeretici su prešli Alpe i nastanili se u okolini Milana, gde su uživali zaštitu moćnih Viskontijevih.

 A onda sam ispod Isusovih stopala ugledao  vrata! Istina je ponekad, tamo gde se najmanje nadate. Oni koji imaju oči, videće… Oni koji imju uši, čuće… Negde u XVII veku, neki vandal je probio prolaz u trpezariju i to baš na tom mestu. Tamo gde su bila Isusova stopala u dnu kompozicije, danas je štok od vrata. U crkvenoj knjižari pronaći ćete sveliteraturu iz različitih oblasti; od knjiga o religiji i umetnosti, preko dela Dena Brauna, do  mali vodič ko je ko na "Tajnoj večeri"

 Dok je, sa učenicima, oslikavao ovo remek delo Leonardo je potpuno opelješio monašku ostavu. Pravdao se da je, radi dela, morao to sve da pojede, kako bi rekonstuisao meni s „Tajne večere". Doba pokušaj maestro! Vreme je za predah i uživanje u hrani. Biramo lagani ćureći karpaćo s rukolom i čeri paradajizom, uz čašu sivog pinoa. Milanska gospoda navikla su da ukusne zalogaje prevlače tankim slojem zlata. Otpočeli su s marcipanom. a ova rasipna navika zabranjena je 1514. godine, Kako bi se utešili i dobili zlatkastu boju hrane, uvaljali bi je u jaja i prezli i propržili. Tako je nastalo pohovanje. Glavni obrok smo preskočili i odmah se bacili na čuvene "Panettone", milanski kolač od testa i sušenog voća.

 

Putopis napisao Nenad M. Peric