Metroi ne znače samo prevoz od tačke A do tačke B. Metro znači prestiž, čitavu subkulturu jednog grada, umetnost pod zemljom…

Metro u Minhenu (foto: flickr/maxtm)

Minhen
Među deset jednakih, prvo predstavljamo minhenski metro. Relativno je čist sa malo dokaza iživljavanja (bez uništenih klupa, smeća ili grafita). Dok su neke stanice starije od fank muzike (još od tridesetih godina dvadesetog veka), nekoliko stanica je renovirano i izgledaju kao kaleidoskopska čuda. Jedna od najlepših je stanica Sankt-Kvirin-Plac sa zavodljivim spojem starog i novog.

Pariz, Hong Kong
Dok drugi najstariji metro na svetu (pariski) osvaja neodoljivim šarmom, zavodljivom arhitekturom i udobnim sedištima u vozovima, metro u Hong Kongu ima najpouzdaniji sistem na svetu. Iako nema operatera (uskoro će i roboti početi da se tuda šetaju?!) ni vozača, čak i lokalno stanovništvo izgleda spokojno. Sve je kao pod konac – kao u istinskoj tehnokratiji.

Metro u Moskvi (foto: flickr/yeowatzup)

Pjongjang, Moskva
Podzemni sistem metroa u severnokorejskom Pjongjangu je ujedno i atomsko sklonište, a priča se da je povezan sa vojnim postrojenjima i instalacijama. Samo dva stanice su otvorene za turiste, nema bilborda već samo socrealističkih murala, a vozovi su dopremljeni 1998. iz berlinskog metroa.

Moskovska podzemna železnica ima ogroman broj prevezenih putnika, ali i… pasa lutalica. Poznata je i po ukrašenim stanicama u bogatom socrealističkom stilu i zapanjujućoj čistoći. Švercovanja nema jer red i zakon provodi Metropolitenska policija.

Stokholm, Tokio, Madrid
Konačno da se ne piše nešto o grupi ABBA ili Bjernu Borgu a da ima veze sa Švedskom – stokholmski metro ne zovu za džabe najdužom galerijom na svetu. Više od 90% stanica ukrašeno je mozaicima, instalacijama, reljefima i slikama stotina umetnika. Izgleda da je jeftinije da platite jednu kartu za metro nego da posetite neki muzej – i više ćete videti a i provozaćete se Stokholmom.

Za to vreme, u tokijskom futurističkom podzemlju besprekorno radi najprometniji metro na svetu. Impresivna je stanica Šibuja na četvrtom spratu tržnog centra gde je nedavno instaliran električni pod koji skuplja energiju kad ga ljudi gaze a koja se koristi za osvetljenje na stanici… U poslednje vreme, ekologija udara na sva vrata pa i po madridskom metrou – naime, u tom podzemlju izrađen je sistem za recikliranje vode koja se koristi za čišćenje, ali nije jasno koliko je to uticalo na lepotu i sjaj ovog metroa…

Metro u Pekingu (foto: flickr/ivanwalsh)

Peking, Njujork
Pekinška lepotica popravila je šminku pre nekoliko godina zbog Olimpijade, uostalom, kao i ceo Peking. Svi vozovi su izglancani sa touch-screen mapama, LCD televizorima, prijemom signala za mobilne telefone i višejezičnim spikerima. Vreme je da se zaboravi izraz – Zabranjeni grad!

Njujorkom kruži vic: šta je zajedničko za mutirane pacove i Njujorčane? Metro, koji radi 24 sata dnevno, sedam dana nedeljno, sa ekspresnim linijama po celom gradu. I svašta može da se dogodi dok se vozite – želeli vi to ili ne – performansi, izložbe, akapela koncert, a možete da dobijete patiku u facu za vreme plesa nekog brejkdensera.
Izvor: offtrackplanet.com, foto na naslovnoj: flickr/twicepix