Za sve one koji putuju radi uživanja u samom putovanju i za sve one koji veruju da je stizanje do cilja jednako zabavno kao i dostizanje cilja, Transsibirska pruga je jedno fantastično iskustvo.

 

Photo: magical-world / Flickr

Najduža kontinuirana pruga na svetu koja se pruža duž skoro 10,000 km (tačnije 9288,2 km) predstavlja sjajnu avanturu.

Pejzaž koji protiče pred očima je dovoljan razlog za višednevno odsedanje u skučenim kupeima, ali ono što stvarno obogaćuje iskustvo jeste interakcija sa drugim putnicima, kako samim Rusima tako i entuzijastama iz svih delova sveta.

Turistička sezona traje od maja pa sve do kraja septembra, kad su dani najtopliji i najduži.

Sa druge strane, Sibir je nešto zaista posebno zimi, a sama hladnoća ne bi trebalo da smeta budući da su vozovi opremljeni dobrim grejanjem, a crvene nosiće i rumene obraze lako može smiriti časica-dve domaće vodke.

Još jedan dobar razlog za putovanje zimi su opšti popusti na vozne karte.

Same karte bi trebalo rezervisati što ranije u odnosu na dan putovanja kako bi se obezbedila mesta, a morate imati na umu i državne praznike koji se preklapaju sa vašim putovanjem, jer karte i u zavisnosti od tih datuma mogu biti znatno skuplje tj. jeftinije.

Većina turista se za ovakav poduhvat obraća agencijama što svakako ima svojih prednosti jer je, nakon uplaćivanja aranžmana ostalo samo još da se pojave. Loša strana medalje je to da individualna švrljanja van unapred ugovorene rute nisu moguća.

Oni koji putuju van agencija imaju tu slobodu kretanja ali i sav dodatan teret samostalnog snalaženja. Problem je najčešće jezik; ukoliko ne znate ruski očekujte da ćete plaćati životne potrepštine više nego lokalno stanovništvo.

Kao putnik imate dve opcije – da svih 10,000 km provedete u vozu, povremeno izlazeći na stanicama i drugo, da silazite i da se zadržavate u gradovima koji vam privlače pažnju.

U tom slučaju morate obratiti pažnju na obaveznu rezervaciju mesta u vozovima, jer nije moguće uskakanje u koji god voz.

Cene karata variraju, i u zavisnosti od prevoznika, spavaćih kola, tipa voza, meseca tokom kojeg se putuje, kompletna ruta Moskva – Vladivostok će vas izaći negde između 230 i 570 €.

Oko hrane se ne morate brinuti. Svi glavni vozovi imaju vagon restoran. Hrana je ukusna i relativno jeftina; za obrok ćete izdvajati oko 5 € a sami vagon restorani su udobni i prostrani.

Što se sigurnosti tiče, ni tu nema rizika. Vozom se svakodnevno prevozi lokalno stanovništvo koje je već naviklo na strance tako da se ne morate pribojavati za sopstvenu bezbednosti.

Ipak, zdrav razum je preporučljiv, dokumenta i novac uvek nosite pri sebi, a ostatak prtljaga zaključavajte u posebnim pretincima kad niste prisutni u kupeu.

Na vozovima nažalost nema tuševa, pa se higijena svodi na dva lavaboa po vagonu i paketu vlažnih maramica.

Kupei su udobni, ali skučeni. Ukoliko je dvokrevetna soba u pitanju, kreveti se nalaze iznad stola i stolica. Četvorokrevetni kupei su malo drugačije uređeni, kreveti su organizovani kao oni na sprat; dva donja ležaja i dva gornja. Malo gimnastičarskih sposobnosti nisu na odmet da ne bi slučajno pri silasku iz kreveta sleteli nekom na glavu.

Pušenje je relativna stvar. Ukoliko cimerima ne smeta, cigaretu možete zapaliti i u krevetu a ako smeta tu su uvek prostori između vagona.

Voz na stanicama staje na po 5 – 20 minuta što je sasvim dovoljno da malo protegnete noge na svežem vazduhu, snimite po koju fotografiju i obavite kupovinu suvenira ili sveže hrane. Na većim stanicama čekaće vas ruske babuške sa korpama punim đakonija.

Transsibirska pruga se ubrzo nakon grada Irkutsk grana na 3 zasebne rute:

1. Transsibirska pruga, prvobitna, originalna ruta (Moskva – Vladivostok)

2. Transmongolijska pruga (Moskva – Ulan Bataar – Peking)

3. Transmačulijanska pruga (Moskva – Peking)

Originalna Transsibirska pruga je duga oko 10,000 km i, ako se obavi u cugu, vremenski traje oko nedelju dana.

Glavne stanice su:

1. Moskva – Nižnji Novgorod

2. Nižnji Novgorod – Ekaterinburg

3. Ekaterinburg – Novosibirsk

4. Novosibirsk – Krasnojarsk

5. Krasnojarsk – Irkutsk

6. Irkutsk – Ulan Ude

7. Ulan Ude – Khabarovsk

8. Khabarovsk – Vladivostok

Između glavnih stajališta, voz staje u brojnim gradićima upotpunjujući utiske o prirodi.

MOSKVA – NIŽNJI NOVGOROD

Prvo stajalište je u gradiću Vladimir.

Vladimir je bio srednjevekovna predsonica Rusije. Istorijski najbitnije promene odigravale su se tokom 12. veka. Tada su izgrađene Zlatna kapija (kula izgrađena preko glavne gradske kapije) i Saborna crkva.

Nakon Vladimira, voz ide pravo u Nižnji Novgorod.

Ovaj veliki, industrijski grad predstavlja centar regiona Volga. Uprkos industriji, grad je zadržao svoje, preko 600 godina stare, istorijske, arhitektonske i kulturne spomenike.

Samim tim nije ni čudo što se Nižnji nalazi na UNESCO listi 100 gradova sa velikom istorijskom i kulturnom vrednošću.

Od gradskih atrakcija valja posetiti umetničku galeriju, koja broji preko 12,000 izloženih dela istaknutih ruskih i brojnih drugih umetnika.

Izvor: B92

Izvor: B92 PUTOVANJA